چکیده:
1Lمسئولیتپذیری مشاهده میشود.بازی به کودک کمک میکند،محتوای برخی آگاهیهای مشخص و احساسات مربوط به آنها را به صورت کلامی بیان دارد. بازی به تخلیهی مطالب ناخودآگاه و تنشها میانجامد.بازی باعث رشد و تکامل علائق و رغبتها در کودک میشود.مشاهدهی رفتار،ایدهها، احساسات و بیان کودک به هنگام بازی، به ما کمک میکند تا مشکلات او را دریابیم.ساعت ورزش را همانند سایر درس ارج نهیم.دانشآموز را از این ساعت و بازی با دوستان خصوصا در این ساعت،محروم نکنیم. وقتی سخن از کودکان به میان میآید،ناگاه جلوههایی از شادی،نشاط، طراوت و شادابی در ذهنها شکل میگیرد.دنیای رنگارنگ کودکان بدون بازی،تحرک و چالاکی بسیار،مفهوم پیدا نمیکند.بازی کودکان که توأم با ورزش،نرمش و تحرک است،همزمان از سه جنبهی جسمانی،عقلانی، عاطفی و اجتماعی،کودکان را در مسیر رشد و شکوفایی قرار میدهد[داراب و شامانیان،1381].یکی از ارکان پیشرفت و توسعهی اجتماعی و اقتصادی هر کشور،داشتن نیروی سالم و کارآمد است.آموزش و پرورش نیروهای انسانی و به ویژه کودکان،نوجوانان و جوانان در هر کشور از اولویت و اهمیت خاصی برخوردار است.زیرا کودکان مهمترین موضوع تفکر،تلاش و مفهوم واقعی امید به آینده به شمار میروند حفظ سلامت کودکان، نوجوانان (به تصویر صفحه مراجعه شود) 2Lو جوانان،حفظ سلامت کسانی است کهم در مرحلهی رشد و تکامل قرار دارند.از آنجا که معمولا رشد بدنی یک کودک طبیعی با تکامل عقلانی و رفتاری او هماهنگی دارد،ضرورت پرداختن به مسائل جسمانی و دقت در حفظ سلامت آنان بیش از پیش نمایان میشود.بدیهی است عواملی مانند بیماری،سوء تغذیه و ناهنجاریهای ژنتیک،سلامت را به خطر میاندازد. تأثیر فعالیتهای بدنی و ورزشی بر رشد و توسعهی ابعاد فرهنگی و اجتماعی افراد،یکی از زمینههای مطالعاتی در تربیتبدنی است.قدرت سازندگی افراد از نظر اجتماعی و روانی، در نتیجهی اجرای فعالیتهای مستمر بدنی،یکی از مشخصههایی است که اهمیت تربیتبدنی را واضحتر میسازد. از طرف دیگر،رشد و توسعهی بعد اجتماعی انسان در محیطهای سالم ورزشی،بر قدرت سازندگی اجتماعی تربیتبدنی صحه میگذارد. تربیتبدنی قادر است،در پرورش و القای ارزشهای اجتماعی در افراد جامعه و خوصا دانشآموزان مدارس،تقویت ارزشها و رفتارهای مطلوب انسانی، ساختن شخصیت جوانان و شناساندن برخی از ارزشهای اجتماعی نقش مؤثری ایفا کند.ورزش به عنوانن عاملی فرهنگی بر روندی به نام«اجتماعی شدن»اثر میگذارد.اجتماعی شدن قسمتی از «تکامل شخصیت»انسانهاست.این روند در مقابل روند دیگری به نام«خود محوری»قرار میگیرد که طی آن، فرد ارزشهای گروهی را در ارزشهای فردی خود مستحیل و نهایتا آنها را جانشین ارزشهای فردی میکند.طی رقابتهای ورزشی،شخص الزاما ارزشهای موردنظر را با 3Lارزشهای دیگران هماهنگ میسازد که این خود قدمی در جهت رعایت حقوق فردی و اجتماعی دیگران است. کودک به بازی احتیاج دارد.کودکی که زیاد بازی میکند،مطالب را سریعتر یاد میگیرند.تغذیه و مراقبت بهداشتی صحیح باعث میشود که کودکان رشد کنند،اما آنها به باز شدن افق فکری خود،به وسیلهی بازی کردن با اسباببازی و کودکان دیگر نیز احتیاج دارند.کودکانی که بازی نمیکنند،در مدرسه مشکلتر از کودکانی که همیشه مشغول بازی هستند و از اشخاص و اشیای پیرامون خود لذت میبرند، مطالب را فرا میگیرند.کودکان نیاز دارند در جایی رشد کنند که آنها را برای بیشتر فهمیدن تشویق کنند. توسعهی فعالیتهای ورزشی و سوق دادن افراد جامعه به سمت شرکت در اینگونه فعالیتها به طرق متفاوت، میتواند روی عوامل اجمتاعی آنجامعه اثرات مثبتی داشته باشد و تغییراتی را در رفتار اجتماعی فرد در مقابل جامعه ایجاد کند.البته این تغییرات به فرهنگ جامعه،ارزشهای معمول جامعه و شخصیت اجتماعی افراد نیز دارد.برخی از رفتارهای اجتماعی که در نتیجهی شرکت در محیطهای ورزشی حاصل میشوند،عبارتاند از: بازی تمامی فعالیتهای اجتماعی و رشد شخصیت کودکان را تحت تأثیر قرار میدهد.بها دادن به ساعت ورزش در مدرسه،نه تنها میتواند تنشها و موضوعات مختلف در ناخودآگاه دانشآموزان را تخلیه کند که میتواند سطح انگیزه و آمادگی دانشآموز را برای یادگیری ارتقا دهد.بازی کودکان که توأم با ورزش،نرمش و تحرک است،همزمان از سه جنبهی جسمانی،عقلانی،عاطفی و اجتماعی کودکان را در مسیر رشد و شکوفایی قرار میدهد[داراب و شامانیان، 1381].ورزش به عنوان عاملی فرهنگی 2Lبر روندی به نام«اجتماعی شدن»اثر میگذارد.اجتماعی شدن قسمتی از«تکامل شخصیت»انسانهاست. این روند در مقابل روند دیگری به نام «خودمحوری»قرار میگیرد که طی آن، فرد ارزشهای گروهی را در ارزشهای فردی خود مستحیل و نهایتا آنها را جانشین ارزشهای فردی میکند. با شرکت در محیطهای ورزشی، تغییراتی در رفتارهای اجتماعی دانشآموزان به وجود میآید و در آنها، بروز شخصیت اجتماعی،احترام به قوانین،قضاوت اجتماعی،بروز استعدادها و توانایی برقراری روابط اجتماعی و
خلاصه ماشینی:
"با شرکت در محیطهای ورزشی، تغییراتی در رفتارهای اجتماعی دانشآموزان به وجود میآید و در آنها، بروز شخصیت اجتماعی،احترام به قوانین،قضاوت اجتماعی،بروز استعدادها و توانایی برقراری روابط اجتماعی و (به تصویر صفحه مراجعه شود) مسئولیتپذیری مشاهده میشود.
توسعهی فعالیتهای ورزشی و سوق دادن افراد جامعه به سمت شرکت در اینگونه فعالیتها به طرق متفاوت، میتواند روی عوامل اجمتاعی آنجامعه اثرات مثبتی داشته باشد و تغییراتی را در رفتار اجتماعی فرد در مقابل جامعه ایجاد کند.
اگر تربیتبدنی در جامعه مطابق با اصول این علم در نظر باشد،ورزشکاران از فرد گرایی و خودمحوری دور میشوند و رشد حیات طبیعی در آنها بهبود مییابد که در نتیجهی آن،فرد با سایر (به تصویر صفحه مراجعه شود) افراد اجتماع آسانتر ارتباط میگیرد و در کنار آنها زندگی میکند.
5. توانایی برقراری روابط اجتماعی حالت گوشهگیری و دوری جستن از اجتماع،ممکن است در هر سنی، بهویژه در مراحل اولیهی کودکی و با نوجوانی در بعضی از افراد ایجاد شود که در نتیجهی آن،توانایی فرد در برقراری ارتباط با دیگران ضعیف میشود.
علاوه بر موارد فوق،عامل دیگری که باعث تغییر رفتار و منش فردی در بازیکنان میشود،همان تغییرات جسمانی و افزایش توانمندی بدن است که در نتیجهی پرداختن فرد به ورزش حاصل میشود.
در مجموعه،ورزش و فعالیتهای ورزشی دارای مزایایی به این شرح است:رفع خستگی فکری،ایجاد و تقویت قدرت ابتکار،تقویت و شکوفا ساختن استعداد رهبری،مبارزه با بیحوصلگی و دلتنگی و نگرانیها،کسب شادابی و نشاط، افزایش روحیه برای انجام کارهای روزانه و مهمتر از همه،افزاش انگیزه برای یادگیری در دانشآموزان و برانگیخته شدن افکار و هیجانات کودک."