چکیده:
افزایش فعالیت جسمی،به دلیل فواید مثبت جسمی و سلامتی روانی که لازمهی یک زندگی فعال است،یک برتری ملی محسوب میشود.[بخش سلامت و خدمات انسانی آمریکا،6991].با وجود توجه روزافزون به فعالیتهای جسمانی،تربیتبدنی(ورزش)روزانه بین دانشآموزان آمریکایی از 24 درصد در سال 1991 به 52 درصد در سال 5991 کاهش یافته و تا سال 3002 در همان سطح باقی مانده است.[گران بام ات ال1،4002].نگرانی بزرگتر آنکه، وقتی ورزش به عنوان واحد اختیاری ارائه میشود،تعداد اندکی از دانشآموزان دبیرستانی به انتخاب آن تمایل دارند.[کولب،کان وبرینر2،1002].متخصصان تأکید دارند که عادات ورزشی ماندگار، باید در سنین پایین در افراد ایجاد شود.[سیلیس و مکنزی3، 1991].و تجربیات ورزشی مثبت در جوانی ممکن است سبک زندگی فعال جسمی را در فرد به وجود آورد[ویس4،0002].لذا برنامههای کیفی تربیتبدنی و معلمان تأثیرگذار ورزش،در ایجاد تجربیات مثبت جسمی در نوباوگان نقش بسیار مهمی دارند.
مکمل این محیط مثبت،ایجاد انگیزه در دانشآموزان برای شروع و حفظ یک سبک زندگی جسمانی فعال است.هدف اصلی تربیتبدنی کیفی،تربیت بچهها و تجهیز آنها به مهارتهایی است که به منظور بهرهمندی از فواید ورزش و تربیتبدنی عادی در آینده به آن نیاز دارند.[پانکرازی5،1002].مربیان تربیتبدنی با ایجاد یک محیط فیزیکی فعال کهب رای ایجاد انگیزه،فعال شدن و فعال باقی ماندن نوباوگان به وجود آمده،به این هدف دست مییابند. بررسیهای اخیر،کاربرد چهارجوبهای تئوریک متفاوتی را که ممکن است در ایجاد محیطهای برانگیزاننده فعایت جسمانی مؤثر باشند،به اثبات رسانده است[کیل پارتریک،هبران و جکوبسن6، 2002؛هولت 0002،والنتینی،رودیسیل و گودوی7،9991].در اینجا هدف،تکرار اطلاعات حاصل از بررسیهای قبل نیست، بلکه هدف تکمیل تئوریهای انگیزشی و توسعهی نظریات،از راه گنجاندن راهبردهایی است که میتوانند برای افزایش انگیزه در برنامهی کیفی تربیتبدنی به کار گرفته شوند.
افزایش انگیزهی درونی،بالا بردن سطح توانمندیهای جسمی قابل مشاهده و ایجاد محیط ورزشی برتریجویانه،سه نکته کلیدی هستند که به عنوان مؤلفههای مهم در ایجاد انگیزه برای شرکت در فعالیتهای جسمانی شناخته شدهاند و چهارچوب بحث ما خواهند بود.به دلیل طبیعت رو به رشد بچهها،خطوط زیر به راهبردهایی منتهی میشود که در برنامههای تربیتبدنی مدارس ابتدایی و متوسط گنجانده میشود و امید است این راهبردها در افزایش تمایل حتی کمانگیزهترین دانشآموز برای شرکت در فعالیتهای جسمانی مؤثر باشد.
خلاصه ماشینی:
"افزایش انگیزهی درونی،بالا بردن سطح توانمندیهای جسمی (به تصویر صفحه مراجعه شود) قابل مشاهده و ایجاد محیط ورزشی برتریجویانه،سه نکته کلیدی هستند که به عنوان مؤلفههای مهم در ایجاد انگیزه برای شرکت در فعالیتهای جسمانی شناخته شدهاند و چهارچوب بحث ما خواهند بود.
توصیههای زیر میتواند در ایجاد انگیزهی درونی در دانشآموزان و در نتیجه جذب آنها در فعالیت جسمانی مورد استفاده قرار بگیرد: برای بالا بردن انگیزهی درونی،آزاد گذاشتن دانشآموزان در انتخاب نوع فعالیت جسمانی امر بسیار مهمی است.
دانشآموزانی که فرصتی برای یادگیری یک مهارت، تمرین کافی و در نتیجه ایجاد یک توانایی قابل (به تصویر صفحه مراجعه شود) ملاحظه در اجرای مهارتهای جسمانی پیدا نکردهاند،به احتمال قوی نسبت به فعالیتهای جسمانی نگرش منفی پیدا خواهند کرد و احتمال ضعیفی وجود دارد که در زندگی آتی جذب فعالیتهای ورزشی شوند.
برای این منظور معلمان باید هوشیارانه بر کلاس نظارت کنند و مراقب رفتارهای بیربط و یا نامناسب دانشآموزان باشند که این رفتارها خود بهترین اخطار است که معلم نوع فعالیت را عوض کند.
TARGET از این حروف تشکیل شده است: فعالیت- TASK - T اختیار- Authority - A شناخت- Recognition - R گروهبندی- Groupin - G ارزشیابی- Evaluation - E اندازهی زمان- Time dimension - T این عوامل میتوانند به طوری مؤثری با ایجاد انواع متنوعی از فعالیتها و رقابتهای بهینه،انتخاب فعالیتها و تصمیمسازیهای مشترک،شناخت تلاش و خودسازی،فعالیتهای گروهی کوچک و همچنین روش تشکیل گروهها،ضوابط ارزشیابی براساس استانداردهای«خود ارجاع»و سرعت کافی آموزش،فرصت مناسبی برای بچهها ایجاد کنند تا بتوانند مهارتهای حرکتی را یاد بگیرند و مورد استفاده قرار دهند[ویزا،0002]."