خلاصه ماشینی:
"لازم است یادآورد شویم که این برنامهی ملی باید سرلوحهی همه خدمات آموزشوپرورش قرار گیرد و همهی معلمان و دستاندرکاران نسبت به جایگاه سازمانی خود،در معرض آموزش قرار گیرند تا بهتر بتوانند آن را اجرا و دقیقا پیاده کنند.
یعنی تحقق اهداف جزئی به عهدهی برنامهی درس ملی نیست،زیرا این برنامه تقریبا حکم قانون اساسی را در آموزشوپرورش دارد.
چند نکته از زبان متخصصان (به تصویر صفحه مراجعه شود) دکتر علم الهدی معتقد است:«در بخش مبانی،چیستی انسان را باید از ویژگیهای[وجودی] اوجدا کرد و این جدا کردنها در مبانی انسانشناختی و هستیشناختی موضوع را واضحتر میکند.
» دکتر شاملی بر این اندیشه تأکید دارد که:«ما در ساختار کلی آموزشوپرورش،با بهرهگیری از بیانات مقام معظم رهبری،نیازمند تحول و اصلاحاتی هستیم تا با تدوین فلسفه تعلیموتربیت اسلامی،سایر برنامههای ما با مبانی دینی و گرایشهای ملی همخوانی داشته باشد.
» (به تصویر صفحه مراجعه شود) دکتر مهرمحمدی،دربارهی هویت جهانی درس ملی میگوید«به نظر من هویت جهانی در برنامهی درسی ملی در کنار مقولهی مهم هویت ملی،معنا و موضوعیت پیدا میکند.
» دکتر محمدیان،رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اظهار میکند:«علیرغم اینکه ما قانون تدوینشدهای برای برنامههای درسی نداشتیم،اما در این سی ساله،کتاب درسی موجب بحران در سطح ملی،منطقهای و قومی نشد و نوعا جهتگیریها در سطح مصالح ملی بوده که سواد ملی را حفظ کرده و رضایتمندی خاطر را موجب شده است.
در درس ملی به این بعد کمتر توجه شده است و به نظر میرسد که نگاهی فردگرایانه بر این مهمترین رکن تغییر و تحول در نظام آموزشوپروش حاکم است."