چکیده:
دورهی مغولها به دلیل حملهی بزرگ و ویرانگر آنها به خاک ایران از اهمیت خاصی در تاریخ کشورمان برخوردار است. پس از این حملات بود که بسیاری از شاخصهای فرهنگی، هنری و سیاسی تاریخ ایران تغییر یافت،به حدی که سبب شده مورخان دورهی مغولان را در تاریخ ایران سرآغاز عصری جدید در تاریخ این مرز و بوم بشناسند. یکی از مباحث مهم دورهی مغول منابع تاریخی این دوره هستند؛از جمله آثار مکتوبی که بعضا از بهترین نمونههای تاریخنگاری در ایران هستند.به نظر میرسد،وجود این منابع باعث گردیده تا منابع درجه دوم تاریخنگاری مانند سکهها،کمتر مورد توجه قرار گیرند؛به طوری که امروزه کمتر از چند صفحه در یک یا دو کتاب سکهشناسی،دربارهی سکههای این دوره میتوان مطلب یافت.این در حالی است که سکههای این دوره میتوانند اطلاعات جالب و بیطرفی،مثلا دربارهی تأثیر حملات مغولان به مراکز تجاری مهم که در هیچ کتاب تاریخی این دوره یافت نمیشود،در اختیار پژوهشگران قرار دهند. یکی از دلایل کاهش وجود سکه در دورهی مغولان،استفادهی گسترده از پدیدهی برات یا حوالهی مالی بود که بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.این پدیده باعث گردید،تا سیستم مالی کشور از مبادلهی سکه برای امور اقتصادی تغییر کند و بیشتر برپایهی مبادلهی اوراق بهادار قرار گیرد. به دلیل عدم وجود منابع فارسی(و حتی انگلیسی)کافی دربارهی سکههای این دوره،نگارنده به ناچار از تحقیقات میدانی در سه موزهی مهم سکهی کشور استفاده کرده است. این سه موزه عبارتاند از:موزهی سکهی آستان قدس رضوی، موزهی تماشاگه پول تهران و موزهی مراغه.نویسنده تلاش کرده است،تا با بررسی سکههای دورهی مغول و تیموری به سؤالات زیر پاسخ دهد. 1.سیر تحول سکههای مغول بیانگرچه تحولات فرهنگی است؟ 2.ویژگی کیفی و کمی سکههای دورهی مغول در ایران چیست؟ 3.با تکیه بر ضرابخانههای سکههای تیموری و مغول،چه شهرهایی اهمیت اقتصادی خود را طی دو حملهی مغولان از دست ندادند و به سرعت جایگاه اقتصادی خود را بازیافتند؟
خلاصه ماشینی:
"سکههای دورهی مغول مهدی یاراحمدی (به تصویر صفحه مراجعه شود) مقدمه دورهی مغولها به دلیل حملهی بزرگ و ویرانگر آنها به خاک ایران از اهمیت خاصی در تاریخ کشورمان برخوردار است.
به دلیل عدم وجود منابع فارسی(و حتی انگلیسی)کافی دربارهی سکههای این دوره،نگارنده به ناچار از تحقیقات میدانی در سه موزهی مهم سکهی کشور استفاده کرده است.
به صورت عمومی،ایلخانان در ابتدای دورهی حکومت خود،با توجه به فاصلهی فرهنگی بسیار زیادی که بین آنان و مردم سرزمینهای فتح شده،به ویژه در ایران، وجود داشت،از عامل اسلامی فرهنگ ایرانی بر روی سکههای خود استفاده کردند.
برخی از ایلخانان تلاش کردند با ضرب سکهها به خط اویغوری،اندکاندک به سوی ارزشهای فرهنگی مغولی خود حرکت کنند؛اما این جنبش شکست خورد،زیرا الجایتو مسلمان شد و با جدیت به توسعهی فرهنگ اسلامی و ایرانی روی آورد؛ بنابراین فرهنگ مغولی که توانایی عرضهی خصوصیات فرهنگی بسیار کمتری داشت،کمکم به حاشیه رانده شد.
البته در تفسیری دیگر از این موضوع میتوان گفت که ایلخانان با نوشتن نامهای خود به زبان اویغوری تلاش میکردند، تا رابطهی فرهنگی و سیاسی خود را با سرزمین مادری خود، (به تصویر صفحه مراجعه شود) مغولستان،حفظ کنند.
صرف از نظر از مسائل فرهنگی و وجود دیوانسالاران ایرانی،مهمترین عاملی که در این دوره باعث رواج ضرب سکه به شیوهی اسلامی و ایرانی در ایلخانان شد،وجود اختلافات فراوان بین سرداران مغول بود.
با توجه به شواهد تاریخی ثبت شده در دورهی ایلخانان، این سکه باید ضرب شده در دورهی وزارت شخصی به نام سعد الدوله باشد که یهودی بود و در یک دوره کوتاه چند ساله با کمک همکیشان خود،امور دیوانی ایلخانان را بر عهده داشت."