خلاصه ماشینی:
"اما در این صورت، آیا«فرد»در برابر کلیتی که معرفت تاریخی هر جامعه است،به صورت پدیدهای تابع درنمیآید؟ برای کسانی که تاریخ را بیشتر به صورت عاملی تأثیرگذار در«تربیت»،آن هم به صورت«سنت»و یا تجلی«روح جمعی» در نظر میگیرند،پاسخ به پرسش فوق نه فقط مثبت است،بلکه منبعث از طبعت تاریخ نیز دانسته میشود.
بدین ترتیب تجربهی شخصی،شباهت بسیار به صیرورت تاریخ مییابد و هرچند دورهی کوتاه زندگی فردی را نمیتوان با زمان بلند تاریخی مشابه دانست،اما میتوان این فرض را داشت که طول عمر یک فرد به عنوان عامل صغیر،تصویری از بلندای تاریخ به عنوان عالم کبیر در نظر گرفته شود.
حال اگر حاصل صیرورت تاریخی تمدن و فرهنگ بشری را سرانجام علم و دانشی بدانیم که از طریق تعلیم و تربیت به افراد منتقل است، به آسانی میتوان این نتیجه را گرفت که خرد انسان فرهیخته، بسیار به خرد جمعی تاریخ و تمدنی انسانها نزدیک میشود."