خلاصه ماشینی:
"ممکن است این سئوال مطرح شود که تجزیه و تحلیل گرافیک ایم ماهنامه چه ربطی به طرز تقطیع فلان جمله دارد؟ بدیهی است،طرز قرارگرفتن همۀ عوامل و عناصر بر روی صفحه،در همۀ رسانههای چاپی،از دو جنبه قابل بررسی است، دو جنبهای که اهمیت برابر دارند: 1-جنبه خواندنی 2-جنبه دیدنی جنبۀ دیدنی،خواندنی را تقویت میکند و جنبۀ خواندنی، دیدنی را تایید میکند.
اما چنانچه زیباییشناسی محدودهای که خوشنویسی در آن قرار گرفته(مربع،مستطیل،مثلث یا دایره)،به درستی مورد مطالعه قرار گیرد،و نیز همۀ ارزشهای نستعلیق به درستی بروز کند؛حاصل کار حتی برای کسانی که با خط فارسی بیگانهاند،به عنوان یک ترکیب موزون و یک ساختار بصری مطلوب،جذابیت خواهد داشت.
اینکه در دو شمارۀ پیاپی،شاهد درج عناوین در یک شماره، و حذف عناوین در شمارۀ دیگر باشیم،نشان دهندۀ چیست؟ صفحۀ فهرست و شناسنامه برای درک بهتر ساختار گرافیکی این صفحه،کافی است تصویر ترامۀ زیر(قفسۀ کتاب)و سایر ترامها و سایهها را از صفحه حذف کنیم.
در صفحۀ 6 شمارۀ 25 کتاب ماه کلیات نوار عمودی مربوط به محل درج شمارۀ صفحه،با نوار سیاه رنگ سر کلیشۀ «معرفی کتاب»متصل شده،اما این اتفاق خوشآیند در صفحۀ 3 همین شماره مورد توجه قرار نگرفته است.
مصرف فلش که گویی تنها عنصر گرافیکی قابل توسل برای مصارف مختلف در صفحات نشریه است،اینبار در صفحۀ 9 کتاب ماه کلیات شمارۀ 25،به صورت فلشی که عکس یک قفسۀ کتاب را محصور کرده،در کنار تیتر به کار رفته است(گزارش).
عنوان مطلب«چپچین»شده،اسم نویسنده و تخصص او نیز چپچین شده،اطلاعات مربوط به کتاب و اسم نویسندۀ کتاب،راستچین شده،هر کدام از این نوشتهها بهطور اتفاقی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر روی صفحه قرار گرفتهاند،چرا که فواصل خالی میان آنها، ستون خالی را به یک مستطیل عمودی که به طرز ناشیانهای خدشهدار شده،مبدل ساخته است."