خلاصه ماشینی:
"نویسندگان نوع و دامنه استفادهکنندگان را به دو گروه تقسیم کردهاند،گروه تولیدکنندگان که برای خلق سندی به صورت کتاب یا یک شکل غیر کتابی،مجبور است اطلاعات را از یک یا چند شکل مواد غیر کتابی استخراج کند و گروه استفادهکننده خصوصی،این نوع استفادهکننده،محصول کار تمام شده را به منظور استخراج اطلاعات از آن،میگیرد.
آنمان معتقدند که اگر چه این حرکت به کندی صورت میگیرد اما با توجه به افزایش حجم اطلاعات،اهمیت مواد غیر کتابی از نظر توانایی ذخیره بالای اطلاعات و سرعت و سهولت بازیابی آسانتر،بیشتر مورد توجه قرار گرفته و این خود میتواند عاملی برای دستیابی به چنین جامعه اطلاعاتی باشد.
به طور کلی اینکه چه نوع مواد غیر کتابی با چه خصوصیاتی باید تهیه شود؟این خدمات را در اختیار چه کسانی باید قرار گیرد؟محل و کارکنان بخش غیر کتابی (سمعی و بصری)چه خصوصیاتی باید دارا باشند؟و سایر موارد مربوط به مسایل مدیریت مواد غیر کتابی در این بخش آورده شده است.
از مطالب و مبحثهای مختلف کتاب میتوان دریافت که این اثر برای دانشجویان،کتابداران و دانشپژوهان رشته کتابداری و اطلاعرسانی تهیه شده است و بیشتر تکیه و تأکید آن بر مواد غیر کتابی(سمعی و بصری)است.
در طول اثر اگر چه مقایسهای بین مواد کتابی و غیر کتابی از نظر میزان برتری و سودمندی انجام نشده،اما به گونهای مشخصی نویسندگان بر این مطلب تأکید دارند که«گر چه منابع کتابی از محملهای اطلاعاتی قدیمی،مناسب و مورد پسند بیشتر کتابداران و استفادهکنندگان هستند اما منابع غیر کتابی(سمعی و بصری)نیز بسیار مفید و مناسبند و حتی شاید بهتر از منابع کتابی باشند."