خلاصه ماشینی:
"یکیاز ارکان اصلی این برنامه ریزی،کتابداران،نه تنهامعمولا عاملی تصمیم گیرنده در تهیه نظامهایفن آوری هستند،بلکه به عنوان نخستین کسانیکه در کتابخانهها به طور مستقیم با اینفن آوریها در ارتباط بوده و باید خدمات مناسبیرا به مراجعه کنندگان ارائه دهند،تحولاتچشمگیری در وضعیت شغلی آنان پدید آمده وپیامدهای گوناگونی را برای آنان به همراه داشتهاست و اگر یک بال پرواز این نظام را داشتنمجموعهای غنی و تجهیزات و فن آوریهایجدید رایانهای و شبکههای گسترده جهانیبدانیم،بال دیگر آن وجود افراد کار آزمودهایاست که امکان استفاده از این دریای خروشاناطلاعات را دارند و به آخرین فنون و دانش علوم(به تصویر صفحه مراجعه شود)کتابداری و اطلاع رسانی و شیوههای کار بردجدیدترین فن آوریها آشنایی دارند.
&%05419OKKG054G% (به تصویر صفحه مراجعه شود)پژوهشگر ضمن این تحقیق روشن ساختهاست که آیا فن آوری اطلاعات موجب افزایشکسب مهارتهای تخصصی و آشنایی باسخت افزار،نرم افزار و شبکههای اطلاعاتی شدهاست یا نه؟ آیا پس از ورود فن آوری اطلاعات،وضعیت آموزش و برقراری ارتباط بااستفاده کننده و رضایت او از کار کتابداران بهبودیافته است؟آیا این فن آوری باعث جذابیت،سادگی،سرعت و نظم امور شده است؟آیا اوقاتفراغت کار کنان را افزایش داده یا سبب ایجادخستی و گذران بیشتر وقت با رایانه شده است؟به طور کلی روشن شده است که آیا کتابداران ازکار با فن آوریهای جدید احساس رضایتمیکنند یا ترجیح میدهند از نظام دستی استفادهکنند؟ پژوهشگر برای روشن ساختن پاسخسؤالات بالا از روش پیمایشی استفاده کردهاست و جامعۀ مورد مطالعهاش،تمامی کتابدارانکتابخانههای فنی و مهندسی شهر تهران استکه از فن آوری اطلاعات استفاده کردهاند ومجموعۀ کتب موجود این کتابخانهها بیش از5000 جلد کتاب بوده است."