خلاصه ماشینی:
"آنها با شروع فعالیتهای ادبی و هنری، مجلات و نشریاتی را برای ترویج محصولات فرهنگی خود چاپ کرده و در نهایت با تأسیس «الرابطة القلمیة» در شمال آمریکا و «العصبة الاندلسیه» در جنوب آمریکا، رسالت انسانی خویش را به اتمام رساندند.
العصبة الاندلسیة برای ابلاغ و تأثیر پیام ادبی خود در میان مهاجران عرب در آمریکای جنوبی و شمالی و کشورهای عربی، مجلهای با نام «العصبة» را تأسیس کرد.
درحقیقت، او پیشتاز سبکی بود که بعد به سبک جبرانی معروف شد اما چرا هنگام تشکیل الرابطة، وی به عضویت آن درنیامد؟ این موضوع را سابق بر این، طی مقالهای بررسی کردهایم (بواعث عدم اشتراک امین الریحانی فی الرابطة القلمیة) حاصل این بررسی چنین است: 1- اختلاف سلیقه بین ریحانی و جبران خلیل جبران 2- بیتوجهی به نقش ریحانی درابداع سبک مجهر شمالی توسط متولیان الرابطة 3-گرایش شدید جبران به انسانیت به معنای عام و گرایش افراطی ریحانی به قومیت یا ناسیونالیسم عربی 4- بدبینی نسبی ریحانی به هستی و خوشبینی جبران و یاران وی در الرابطة 5-ریحانی ادیب و مصلح اجتماعی بود و جبران ادیب، فیلسوف و صوفی مسلک بود.
درمقایسه بین الرابطة القلمیة و العصبة الاندلسیة، هرکدام چه جایگاهی در ادبیات معاصر عربی دارد؟ زمانی که درمحافل ادبی و فرهنگی، ادبیات مهجر مطرح میشود، نام مهجر شمالی و جبران خلیل جبران و نعیمة و ایلیاابوماضی، در اذهان تداعی میکند.
تلاش برای تقلید از سبک ادبی ادبیات سنتی عرب و عدم رهایی از قالبهای سنتی و ضعف در نوآوری، از دلایل عدم اشتهار العصبة الاندلسیة در مقایسه با الرابطة القلمیة بود."