چکیده:
عاطفی،و روانی-حرکتی متبلور نموده بنحوی که یادگیرنده به میزانی از پختگی و مهارت میرسد که قابل انتقال و تعمیم به موقعیتهای جدید میباشد.لذا،در این تحقیق تلاش شده تا تاثیر راهبردهای ذهنانگیزی بر یادگیری کیفیت فراگیر روشن شود.برای این منظور چهار گروه از دانشآموزان سال سوم دبیرستان به طور تصادفی انتخاب گردیدند.برای دو گروه از آنها درس روانشناسی به شیوه ذهنانگیزی تدریس گردید و در گروه دیگر این درس را به شیوه سنتی آموختند.یافتههای این تحقیق بر مبنای آزمونهای آماری،نشان داد که شیوه ذهن انگیزی در افزایش دانستیهای ضروری روانشناسی،ایجاد نگرش مثبت،و مهارتهای ضروری دانشآموزان تاثیر معنیداری داشته است.این شیوه برتری چشمگیر و معنیداری نسبت به روش سنتی در تدریس درس روانشناسی دارد. رشد تفکر منطقی و قوه قضاوت صحیح یکی از اهداف مهم و بنیادی آموزش و پرورش میباشد.در برآورد این هدف عالی،شیوههای مختلف آموزشی پیشنهاد گردیده است.حل مساله در قالب راهبردهای ذهنانگیزی توانسته است در برآورد چنین هدفی نقش عمدهای را ایفا کند.زیرا که راهبردهای ذهنانگیزی فرآیند یادگیری را در زمینههای شناختی،احساسی
خلاصه ماشینی:
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همان گونه که در جدول 2 آمده است،در آزمون کتبی عملکردی گروه ازمایش،عملکرد بهتری از گروه کنترل داشته،از آنها برتر بوده و با توجه به میانگین،از حد کیفیت فراتر رفته است.
جدول 7-نتایج حاصل از مقایسه نمرت دانشآموزان در آزمون کتبی در دو گروه آزمایش و کنترل (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان گونه که در جدول 7 آمده است، T به دست آمده 31/93 از T جدول 1/76 بزرگتر است،پس این نتایج،مبین تفاوت معنیدار در دو گروه آزمایش و کنترل است؛لذا فرضیه صفر رد شده و فرضیه تحقیق مورد تأیید قرار گرفته است؛بنا بر این راهبردهای ذهنانگیزی بر دانش و فرایندهای شناختی تأثیر مثبت داشته است.
جدول 8-نتایج حاصل از مقایسه نمرات دانشآموزان در آزمون کتبی عملکردی در دو گروه آزمایش و کنترل (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان طوری که در جدول 8 آمده است، T به دست آمده 41/19 از T جدول 1/176 بزرگتر است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همان طوری که در جدول 01 آمده است، T به دست آمده 92/12 از T جدول 1/176 بزرگتر است،پس نتایج مبین تفاوت در دو گروه آزمایش و کنترل است،لذا فرضیه آماری رد شده و فرضیهء تحقیق مورد تأیید قرار گرفته است.
جدول 11-نتایج حاصل از مقایسهء نمرات دانشآموزان در آزمون سنجش کیفیت دانش نظری و تدریس معلم در گروه آزمایش و کنترل (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان گونه که در جدول 21 آمده است،چون T به دست آمده 11/73 از T جدول 1/776 بزرگتر است،پس نتایج مبین معنیدار دو گروه آزمایش و کنترل میباشد و راهبردهای ذهنانگیزی بیشتر از روشهای سنتی بر یادگیری تأثیر دارند.