خلاصه ماشینی:
"«کلهر»درپی آن است که تعریف مطلق خوب و بد را در داستان نوجوان برای او بشکند و او را در دنیایی غرق کند که خوب و بد بودن افراد و شخصیتها را کلیشههای ذهنی مخاطب تعیین نمیکند بلکه موقعیتهای پیش روی آنها تعیین میکند،اما مسأله این ملغمهی نفسگیری که از حوادث بیربط و پیدرپی رودرروی او قرار گرفته است فرصت تفکر در پیامهای مستتر نویسنده را خواهد داشت؟ آیا نوجوان میتواندآن قدر ذهن خود را در شبکهی تودرتوی خیال که بدون اتکا به منطقی داستانی و قابل اتکا تنها براساس پیشامدهای ذهنی نویسنده شکل گرفتهاند،جمعوجور کند تا به نشانههایی دست یابد که خانم«کلهر»در متن مستتر کرده است؟ آیا خواننده باید مدام درپی این باشد که ربط درخت و پنیر،گربه و شالگردن،جادوگر و قاشق چوبی و مانند آنها چیست یا اینکه به این نکته توجه کند که چرا همهی شخصیتهای داستان به دنبال یادگاریهایی هستند که کودک سرطانی در حال موت برای رسیدن به بهشت با خود همراه دارد؟پتوی نوزادی که نشانهای است از دوران ارتباط مستقیم و بیواسطهی کودک با مادر یا قاشق چوبی که مادر با آن هزاران بار برای کودک بیمار خود آش و سوپ پخته است یا میلهای بافتنی که باز هم ارجاعی به مادر دارد."