خلاصه ماشینی:
"3-دستهء دیگری از منابع مورد استفاده و استناد نویسنده،کتابهای عمومی مانند تاریخ تمدن است،در صورتی که کتاب قطور ویل دورانت منبع علمی موثقی به حساب نمیآید.
هنگام ذکر فنون چین(در فصل مربوط به ایران!) نیز طبق معمول به جای استفاده از جدیدترین آثار یا لا اقل آثار متأخر و نامدار (مانند اثر بزرگ«نیدهم» (Needham به آثار عمومی نویسندگان غیر چینشناس(صص 252،253 و نیز 255،257)استناد شده است.
در نقد و بررسی مسیحیت و کلیسای کاتولیک نیز به اثر کلاسیک و اما پرمحتوای گیبون،و در مورد اقطاع،تیول،سیورغال بهطور مرتب به نوشتهء کوچک یک غیرمتخصص(دکتر خسرو خسروی،جغرافیادان که معمولا به اسناد تاریخی ارجاع نمیدهد)استناد شده است درحالیکه یکی از مهمترین مراجع علمی راجع به تمدن اسلامی یعنی دایرة المعارف اسلامی(لیدن)مورد غفلت واقع شده است.
مطلع نشدند؟ 6-با توجه به اینکه در تاریخ اندیشه،حجت نهایی قول و آراء خود صاحبان اندیشه است،بنابراین شایستهتر بود که آقای علمداری در نقل آراء اندیشمندان، به اصل آثار آنها رجوع مینمود تا اینکه از مجرای ذهن دیگران و یا از کتابهای عمومی و کلی استفاده کند.
نویسنده در این کتاب آراء هگل،ماکس وبر،منتسکیو و دیگران را براساس نظر شارحین آنها مورد استفاده قرار داده،در صورتی که باید در کنار آراء شارحین به اصل آثار آنها نیز مراجعه مینمود.
دستاوردهای کتاب:54 دکتر علمداری این نظریهء سیاسی،سادهپندارانه و غیر علمی را که پیشرفت غرب ناشی از اخذ مدنیت شرق توسط غربیان،و علت عقبماندگی ایران یا شرق استعمار غرب است و ثروت غرب ناشی از شرق و مسبب فقر شرق،غرب است،رد میکند."