خلاصه ماشینی:
"در ماده 3 عهدنامه فیما بین خسرو اول پادشاه ایران و قیصر ژوستی نین فرمانروای روم در سال 651 میلادی آمده است: «سوداگران و تجار خواه ایرانی یا رومی اجناس خود را از هر قبیل که باشد از راههای معمول،حملونقل خواهند کرد و حق عبور خواهند داشت»علاوه بر این در نمونه اسناد و مدارک بهجا مانده در هنر و ادبیات روحیه میهماننوازی و مسافرنوازی ایرانیان مورد تحسین قرار گرفته است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) گذار و تحول فرهنگی و جابجایی اندیشه، جز از طریق سیروسفر، خواه به منظور تجارت، خواه با هدف سیاحت و یا سفرهای جنگی میسر نیست، در دوران ایران باستان، اندیشههای ایرانی از این طرق در گوشهوکنار جهان پراکنده شد (به تصویر صفحه مراجعه شود) «مرسلوند» اعزام محصل به خارج را در عصر قاجار، سبب پیشبرد امر جهانگردی در ایران میداند گویا در دوره پهلوی که امر جهانگردی با سهولت بیشتری انجام میگرفت، خاصیت سفرنامهنویسی هم از بین رفت در فرهنگ و ادب پارسی،«سفر»ضرب المثلهای بسیاری دارد که مولف محترم به برخی از آنها اشاره نموده است.
سفرنامه ابراهیم صحافباشی در دوره قاجار که به اروپا و آمریکا میرود و به مسکو نیز سفر میکند باز در این (به تصویر صفحه مراجعه شود) «مرسلوند» معتقد است که دوره قاجار را میتوان عصر جهانگردی ایرانیان و سفرنامهنویسی در ایران دانست، ضمن اینکه تعدادی از این سفرنامهها چاپ و برخی هنوز به صورت خطی باقی ماندهاند (به تصویر صفحه مراجعه شود) «کنت دوگوبینو» ضمن تعریف و تمجید از کاشان به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای صنعتی ایران،از مردم آن شهر به نیکی سخن گفته است کتاب به خوبی معرفی شده است."