خلاصه ماشینی:
"نکته جالب آنکه پس از مقدمه یک نیمورق با مطلبی در چند سطر به کتاب الحاق شده که نویسنده در آن متذکر شده که توضیحاتش در خصوص راههای ایران را اکنون باید با این واقعیت همراه کرد که مساعی ژاندارمری سوئدی در ایران شرایط تازهای را به وجود آورده است و از این امر به عنوان یک تحول یاد میکند.
نویسنده قیمت اسب و شتر و چگونگی سوارکاری و مسائل آن را برمیشمارد و سپس به توضیح درباره بازی کریت،بدمینتون،تنیس، فوتبال،ورزشهای زمستانی،شکار و امثال آن میپردازد که چون بسیاری از این ورزشها جدید است و نیز در آستانه تبدیل وسایل حملونقل سنتی ایرانی به وسایل جدید مانند ماشین است،در تاریخ اجتماعی معاصر ایران نکته قابل توجهی است و میتواند سهم اروپاییان مقیم ایران در این تحول را نشان دهد.
راههایی که در این فصل برشمرده شده و مسافت و مسائل حمل و نقلی که تذکر داده شده عبارتند از: -راه انزلی-رشت-تهران -راه تهران-همدان -راه همدان-کرمانشاه -راه خرمشهر-کرمانشاه-بغداد -راه تهران-تبریز(100 مایل) -راه ترابوزان-تبریز(500 مایل) -راه تهران-مشهد سر از راه امامزاده هاشم و آمل(140 مایل) -راه تهران-مشهد(560 مایل) -راه عشقآباد-مشهد(177 مایل) -راه تهران-اصفهان(290 مایل) -راه اصفهان-شیراز(300 مایل) -راه بوشهر-شیراز(180 مایل) -راه خرمشهر-اهواز-اصفهان -راه تهران به سلطانآباد(اراک)180 مایل و ادامه آن به همدان 264 مایل و سپس کرمانشاه -راه تهران به یزد(360 مایل)و تا کرمان 570 مایل -راه بندرعباس-کرمان -راه کرمان-مشهد(520 مایل) -راه یزد-مشهد حدود(500 مایل) -راه سیستان به مشهد(حدود 500 مایل) -راه سیستان به نوشکی (Nushki) -راه تهران به دره لار هریک از راههای فوق دربرگیرندهء چند صفحه تفصیل مطلب یا ذکر منازل راه و ساخت آنها و موارد خاص آنها چون کتل و امثال آنان است."