خلاصه ماشینی:
"افزایش شمار دانشجویان دختر در رشته تاریخ که گاهی دیده میشود 80%جمعیت کلاسها را شامل میشوند این پرسش را پیش روی ما قرار خواهد داد که آیا چنین وضعیت جدیدی بر محتوا و روش آموزش دوره لیسانس تأثیری نخواهد داشت؟ منظور آنکه چنین تغییر شرایطی که ظاهرا پایدار مینماید ایجاب نمیکند که تغییرات لازم را در برنامه درسی،شیوه آموزش و محتوای دروس ایجاد کرد؟نیز باید توجه داشت کمکم تعداد دبیران زن در رشته تاریخ فزونی خواهد گرفت و ازاینپس شاهد این امر خواهیم بود که برای انتقال دانش و خاطره تاریخی ایرانیان در اصل متکی به همین گروه باید باشیم.
ازآنجاکه برحسب ظاهر،محتوای دانش تاریخی ما بیشتر شرح حال مردانی است که شاه و پهلوان و سردار و شاعر و دانشمند و سیاستمدار بودهاند،جا دارد از خود بپرسیم تصدی دبیری تاریخ توسط زنان در این امر چه تأثیری خواهد گذاشت؟ آیا همچنان زنان راوی بیتفاوت تاریخی خواهند بود که به ظاهر در آن ایفاگر نقشی قابل توجه نبودهاند؟اینکه حد اقل نیمی از مخاطبان آنها از دختران(دانشآموز)هستند نیز خود مقوله دیگری است که لازم است بدان توجه داشت.
آیا در شرایطی که از نظر حفظ سنتها و میراث معنوی،فرهنگی و تاریخی خویش دچار مشکل هستیم دانشآموختگان زن در رشته تاریخ نمیتوانند نسبت به تقویت خاطره و دانش تاریخی جامعه ما مؤثر واقع شوند؟ توسعه بهرهگیری از میراث فرهنگی (باستانی)در امر جهانگردی و نیز آموزش تاریخ با انجام برنامههای هنری-تاریخی نشان میدهد که زنان کارنامه خوبی داشتهاند."