چکیده:
دانش به دلیل شرافت ذاتی و گوهریاش در جهان اسلام به جد مورد اهتمام قرار گرفته و
در اعتبار و ارزش آن و مقام و جایگاه عالمان، سخنهای آموزنده و دلپذیر گفته شده
است. پارهای از این گفتارهای نغز در ذهن و زبان دانشمندان ادیب و ادیبان فرهیخته
راه یافته و از این طریق ابیات و سخنانی زیبا در پاسداشت دانش و بزرگداشت دانشمندان
آفریده شده است. در این مقاله کوتـاه بــه انعکـاس بـاورهای اسلامـی در بـاب منـزلت
دانش در ادب گـرانسنگ فـارسی خواهیم پرداخت.
Due to its intrinsic dignity، science has been taken seriously in Islamic world; it has been presented attractive، pleasant and instructive apophthegms about its Value and respect، and dignity of scientists. Partly، these excellent apophthegm found their ways in to minds and speeches of literary scientists and sophisticated literary men and thereby beautiful verses and words in deference to seience and scientists created. This short essay addresses Islamic faith and beliefs of science dignity reflections in Persian literature.
خلاصه ماشینی:
(فیض القدیر، 1356 شمارة 1110) بجو علم را گـرچه در چیـن بـود کـه گفتـار پیغمبـرت ایـن بـود دانشمندانی که در جهان اسلام دربارة تعلیم و تعلم کتاب نوشتهاند بر این مطلب اتفاق دارند که آنچه در اسلام موجب ترقی و تعالی علم و دانش شد، جملهای است که حضرت علیبن ابی طالب فرمود که: «قیمة کل امرء مایعلم» (غرر و درر، ج 4، 1373: 502) قیمت هر کس به قدر علم اوست همچنین گفتست امیرالمؤمنین (دیوان ناصر خسرو: 119) طلب علم و دانش جویندگان علم تشویق شدهاند که با کوشش خود، سختی راههای دور را بر خود هموار سازند و اگر جان خود را در آن راه از دست دادند، «شهید» به شمار میآیند: «من مات فی طلب العلم مات شهیدا» و آنان هر چند تأکید بر سفر برای جستن حدیث میکردند، ولی آن را در علوم دیگر سرایت میدادند.