چکیده:
این مقاله بر اساس پژوهشی در بین 361 نفر از دانشجویان رشتههای علوماجتماعی تدوین
شده است. هدف از ارائه این مقاله ارزیابی مناسبات و تعاملات دانشجویان در قلمروهای
گوناگون از جمله در زمینههای اجتماعی و آموزشی است. پنداشتههای نظری این پژوهش
برآمده از آرای نظریهپردازان جامعهشناسی علم است و بر اساس آنها تعاملات بین
دانشجویان در ایجاد انگیزش و انرژی عاطفی و نیز یادگیری و موفقیت تحصیلی آنان
تأثیرگذار است. این تحقیق با روش پیمایشی و با کاربرد ابزار پرسشنامه انجام شده و
دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی و توسط نرم افزار SPSS
تجزیه و تحلیل شدهاند. یافتههای این پژوهش برخی از فرضیات تدوین شده را اثبات
میکند. بر اساس این یافتهها دانشجویان با یکپارچگی اجتماعی بیشتر یادگیری تعاملی
بیشتری دارند. این دانشجویان انگیزش و انرژی عاطفی بیشتری دارند و از رشته تحصیلی و
استادان خود راضیترند. دانشجویان یکپارچهتر پیشرفت تحصیلی بیشتری دارند و از
خوداثربخشی بالاتری برخوردارند. دستاورد اصلی پژوهش فراهم ساختن زمینههای تجربی
برای جلب توجه پژوهشگران و سیاستگذاران به اهمیت فضای ارتباطات دانشجویی در پیشرفت
تحصیلی و گسترش احساس رضایت و اثربخشی در بین آنان است.
خلاصه ماشینی:
"در پژوهش حاضر میزان اعتماد، دوستی و سرمایه اجتماعی درون دانشگاهی دانشجویان و شناخت مشارکت جمعی آنان در فرایندهای آموزشی و علمی و تأثیر این متغیرها در موفقیت و پیشرفت تحصیلی و ایجاد انگیزه و علاقه به تحصیل بررسی شده و پاسخگویی به سؤالات زیر مد نظر است: - میزان تعاملات اجتماعی و تعاملات آموزشی دانشجویان چگونه است؟ - تعاملات اجتماعی و تعاملات آموزشی چه رابطهای با یکدیگر دارند؟ - تعاملات دانشجویان با یکدیگر چه رابطهای با میزان رضایت، موفقیت و پیشرفت تحصیلی آنان دارد؟ برخی از پژوهشگران اعتقاد دارند که با گسترش تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاعاتی اهمیت دانشگاه بهعنوان یک نهاد مکانمند از بین میرود و جریان تبادل اطلاعات در فضای مجازی شبکهها صورت میگیرد، اما به نظر کاستلز (1380) کیفیت آموزشی در دانشگاهها هنوز به میزان ارتباط رو در رو بستگی دارد و این وضعیت برای مدتی طولانی همچنان ادامه خواهد داشت.
جدول4 - تحلیل چندمتغیری یادگیری تعاملی آماره ها متغیرهای وارد شده در معادله و ضرایب بتا ضریب همبستگی چند گانه 435 /0 تعامل اجتماعی دانشجویان ضریب تعیین 2 00 /0 مشارکت علمی ضریب تعیین تعدیل شده 1 3 4/0 مشارکت دانشجویان در تصمیم گیری ها خطای معیار 188/0 تمایل به کار دسته جمعی عرض از مبدأ (ثابت) 105/0 رضایت از استادان کمیت F 092/0 رضایت از منابع اطلاعاتی سطح معناداری 086/0 سابقه جامعه پذیری بحث و نتیجهگیری بر اساس یافتههای این پژوهش دانشجویان با یکپارچگی اجتماعی بیشتر از نظر آموزشی و یادگیری نیز با یکدیگر تعامل بیشتری دارند و همان طور که کالینز(2000) نشان میدهد، دانشجویان یکپارچهتر انگیزش و انرژی عاطفی بیشتری دارند."