خلاصه ماشینی:
"«همهء آن افراد متشخص اجتماعی،که در اطراف من بودند، از لوطیها و پهلوانهایی مثل طیب حاج رضایی و حسین رمضان خی،که در میدان شاهپور مشهور بوده و دستههای سینه زنی بسیار مفصلی داشتند،تا آ دمهایی که از سنت رایج کلاه مخملیها بیرون آمده و دیگر کفش پاشته خوابیدهء قیصر مآب به پا میکردند، تا مش محمد خرکچی،که خربزه این طرف و آن طرف میبرد،تا خانم حکمتی،که معلم قران،و دخترش،معلم دیکتهء من در دبستان ریاضی بودند و در آنجا تحصیل میکردم،تا کودکستانی که در آنجا به ما محرم و نامحرم و اعتقادات سنتی میآموختند،تا دیوانههایی سرگردان و چرخ و فلک و همهچیزهای دیگری که در آن زمان با آنها زندگی میکردم و در محیط اجتماعی با اصالت و با غنای فرهنگی سنگلج فراوان یافت میشد...
اما رفته رفته توانستم تشخص خودم را در کار پیدا کنم؛و این زمانی اتفاق افتاد که با دیدن کارهای گویا،اشر،برد هلند و به خصوص کارهای نقاشان سوررئالیست از جمله رنه ماگریت،و با فیلم سینمایی"مهر هفتم" اینگار برگمن3،مطالعهء آثار کافکا،سارتر،"عقل سرخ"سهروردی، که فضای ساختار شکنی دارد،و بعد مطالعهء مطالبی که تالار قندریز چاپ میکرد؛به سمت طنز سیاه کشیده شدم.
»4 داود شهیدی در سال 9431،بعد از آنکه در رشتهء معماری و شهرسازی دانشکدهء هنرهای زیبا پذیرفته شد،به تهران آمد و در کنار تحصیل معماری،بهطور جدی و پیگیر طراحی طنز سیاه و کار با مطبوعات را از جمله با"جهان نو"،"خوشه"،"فردوسی"، "رودکی"،"نگین"،"کیهان"،"اطلاعات"،"تماشا"و"آیندگان" دنبال میکند."