خلاصه ماشینی:
"جدای از سه مورد بالا،که میتواند از سر اتفاق بوده باشد (هرچند برای من مخاطب اتفاقی بودن شان اهمیتی ندارد؛ چون بر خوانشم تأثیر گذاردهاند)،مورد چهارم بیش از همه قابل تأمل و پیگیری است؛موردی که در آن موضوع نقاشی از طرح یک مسألهء هنری به موضوعی جدل برانگیز،در رابطه با قدرت در حیطهء هنر روز ایران، کشانده شده است.
راستگرا و چپگرا در حیطهء هنر تجسسی ایران چه کسانی هستند؟موقعیت چپهای هنر با چپهای سیاسی و آنچه از ذهنیت چپ در جامعهشناسی مطرح است،با هم چه تفاوتی دارند؟هرچند درنگاه اول به نظر میرسد همهء این گروهها در خاستگاهشان چندان تفاوتی باهم ندارند،اما به راحتی هم قابل تعریف و طبقهبندی نیستند.
اگر از تعریفهای که دربارهء چپ وراست وجود دارد بگذریم1،به نظر میرسد آنچه ازنگاه افسریان دور مانده این است:همهء ما،پیش از آنکه گرایشمان به راست باشد یا چپ،مدرنیم؛بدین معنی که در زمانهای با مفاهیمی یکسر متناقض زندگی میکنیم و تار و پود زندگی مان نیز با چنین اموری گره خورده است."