خلاصه ماشینی:
"کیهان فرهنگی: به رشته آمار علاقهمند بودید یا به تشویق خانواده به این رشته رفتید؟ استاد دلشاد تهرانی: سال آخر دبیرستان شخصی برای معرفی رشتهها به دبیرستان ما آمد و مطالبی درباره رشتههای تحصیلی دانشگاهی برایمان گفت، از جمله در مورد رشته آمار توضیحاتی داد که مرا نسبت به این دانش علاقهمند کرد و همان زمان تصمیم گرفتم آمار بخوانم و در حقیقت این رشته را با علاقه شخصی انتخاب کردم.
کیهان فرهنگی: قبل از شروع به فیشبرداری و پرداختن به سیره عملی پیامبر(ص) چه نقشها یا کمبودهایی را در سیرهها و زندگینامههای پیامبراکرم(ص) میدیدید و اصولا خودتان چه آرمانی در این مورد داشتید و دغدغههایتان چه بود؟ استاد دلشاد تهرانی: در تألیف این اثر، دغدغه و مسأله من دو مطلب بود، اول این که به نظرم میرسید که باید یک بار دیگر «قرآن و سنت» را بازخوانی کنیم و دیگر این که این بازخوانی را به زبان امروز و برای نسل امروز بیان کنیم.
کیهان فرهنگی: درباره سیرهها و زندگینامههایی که قبل از پیروزی انقلاب نوشته شده بفرمایید، آن زمان کدام اثر متقدمین و متأخرین را میپسندیدید؟ استاد دلشاد تهرانی: از آثار متقدمین، سیره ابنهشام را خوانده بودم و برایم جالب بود.
برای تحکیم وحدت و اخوت اسلامی در بین مذاهب اسلامی که نیاز امروز و همیشه ماست، حضرتعالی با توجه به سیره پیامبراکرم(ص) چه رهنمودی دارید؟ استاد دلشاد تهرانی: به نظر میرسد اگر ما همین رویکرد سیرهشناسی پیامبر(ص) را به صورت کاری مشترک با اهل سنت انجام بدهیم و گفتوگویی ویژه براساس این مدل با هم داشته باشیم و یک مدل زندگی را براساس زندگی پیامبر(ص) تبیین کنیم، به این نتیجه میرسیم که مثلا از شیوه پیامبراکرم(ص) و زندگی اجتماعی آن حضرت رفق و مدارا میآموزیم، پس نباید با هم بجنگیم، چون خلاف سیره پیامبر(ص) است."