خلاصه ماشینی:
"پس تا وقتی روی دیگر سکهء"هنر آزاد"،"تجارت آزاد"است،تا وقتی برای جلب توجه باید"ایرانی بازی"در بیاوری،تا وقتی آثار و تابلوهای الماس کاری شده راهی برای فرار از مالیات و صدور جواهراتاند،تا وقتی گالریدارها و دلالها و خود هنرمندان قیمت واقعی آثار را پنهان نگه میدارند،تا وقتی خریدهای هنری راهی برای پولشوییاند،تا وقتی هنرمندان جوان گمنام،تنها راه مطرح شدنشان را"کانال زدن به سمیع آذر"میدانند و،از آن طرف،کارهای مهوع چند اسم و"برند"به مبالغ چند صد میلیونی فروش میرود،تا وقتی تابلوها احتکار میشوند تا بعدا چند برابر قیمت اصلی به فروش روند،تا وقتی در بیینالها و جشنوارههای دولتی و رسمی بودجههای میلیاردی تزریق میشود و خیلی از هنرمندان مدعی و آوانگاردمان هم به عنوان دبیر و داور و شرکتکننده حضور پیدا میکنند،تا وقتی"هنر گردانی"، رنگ و لعابی آبرومندانه برای همان منش دلال صفتی قدیمی است،تا وقتی منتقد را هم میشود خرید،تا وقتی با خواندن یک تاریخ هنر و چند مقاله و ترجمهء مغلوط از ژیژک و بدیو میتوان منتقد شد،تا وقتی در روزگاری ناانسانی، در روزگار حذف و قتل و بیزبانی،به سر میبریم،و تا وقتی مارکسیست بودن(نشان دادن)خود یک ارزش نمادین بازاری است،مارکس زنده است-مگر میتوان چپ نبود؟ هنرمند و منتقد چپ به این واقعیات پشت نمیکند؛اتفاقا خود را به وسط میدان میاندازد تا با سیطرهء ساختاری پول مخالفت کند."