خلاصه ماشینی:
"اما همین دقایق آراموقرار برای معلم فرصتی میشد تا خردهخردههای دانش و سواد را به آنان بیاموزد؛ و در چنین لحظاتی و بهمرور،علی نیز نقاشی را کشف کرد و دلبستهء آن شد.
"به اتفاق یکی از همکلاسیها تصمیم گرفتیم با پیگیریهای خود هرطور شده فرصت تحصیل در کلاسهای بالاتر را برای خودمان در قلهک نیز فراهم کنیم.
آخر سر فهمیدیم،تنها کسی که میتواند بیشترین کمک را انجام دهد،همان کسی است که مدرسه را به نام او ساختهاند؛یعنی محمود جم،که آن زمان وزیر دربار بود و خانهء بسیار بزرگی در خیابان دولت قلهک داشت.
ایامی نیز،که تصمیم به ادامهء تحصیل در رشتهء جامعهشناسی گرفت(مقطع فوق لیسانس)،تحصیل و کار اداری باهم،مانعی برای ادامهء نقاشی کردن او نشدند و آن را همچنان ادامه داد.
صادقی و افجهای به اتفاق در پاساژ علمی،یک آتلیهء هنری (آتلیه هفت)به راه انداختند؛و این زمان به بعد فرصت دیدارهای زیادی با آنان پیدا کرد.
دانشکدهء ادبیات نیز به دانشگاه تهران منتقل شد و، به این ترتیب،در فرصتهای بیشتری در آتلیهء صادقی به نقاشی میپرداختم.
وی در 6531 و با کمک شرایط تازهای که برای کارکنان دولت فراهم شده بود،درحالیکه در دانشگاه بیست سالی سابقه کار بیشتر نداشت،خود را بازنشسته کرد و بعد از آن با فراغ و فرصت بهتری نقاشی را ادامه داد.
" "تذهیب و مینیاتور-هنر سنتی ما که به کمال رسیده بود-امروزه کمتر اثری از آنها به صورت سنتی میبینیم و گرافیک جای آن را گرفته،که هنری است برای اقتصاد و بازار،هرچند آن را به بیراهه کشاندهاند و در هر سفرهء هنری به صورت چاشنی غذا پیدا میشود."