خلاصه ماشینی:
"آن را روی قبر میت قرار میدادند [گزارش] نظری به هنر افریقای سیاه(قسمت دوم) [پیشزمینهء هنر مدرن] دکتر هادی هزاوهای هرچند حجاری و مجسمهسازی و نقاشی روی سنگ از شش هزار سال پیش مرسوم بوده و هنر مصر هم همین اندازه سابقه دارد،اما قدیمیترین کارهای موجود اولیهء جنوب صحرا از قرن دهم میلادی(قرون سوم و چهارم هجری)است که در آنها مجسمههای سهبعدی سنگی،فلزی و چوبی وجود دارند؛چون این زمان اعتلای هنر صدر اسلام در منطقهء شمال افریقاست و مدتی بعد شیعیان فاطمی تمام این منطقه را جزء مرکز هنرهای آن زمان درآوردند-عدهای از دانشمندان هنر،افریقای سیاه را از هنر شاخ افریقا(حبشه،سومالی و اریتره)مصر و شمال افریقا جدا میکنند و عدهای،منطقهء جغرافیایی را مؤثر میدانند و همه را جزء هنر افریقا میدانند و حتا امروز برخی،هنر جزایر کارائیب،قسمتی از سیاهان برزیل و سیاهپوستان امریکایی را نیز جزء هنر افریقایی به حساب میآورند.
مسلم،هنرمند در این قبایل،مقامی خاص داشت، اما در کارهای باقیمانده اثری از هویت هنرمند دیده نمیشود، لذا،طبقهبندی این مجسمهها بیشتر از روی روش ساخت، مواد بهکاررفته و یا کاربرد آن صورت میگیرد.
تهلم قبایلی بودند که در شمال غربی سودان در جنوب صحرا زندگی میکردند و در قرن چهاردهم؛با نفوذ اسلام به قسمتهای جنوب صحرا هنرها به آبستره و استیلیزه شدن (به تصویر صفحه مراجعه شود) هنر فانگ،ماسک بیضوی پسرمانند چوبی برای رقص (به تصویر صفحه مراجعه شود) هنر فانگ،مجسمه با گردن کشیده روی سبدی قرار میگرفت که استخوان اجدادشان را در آن قرار میدادند."