چکیده:
مطالعه حاضر با هدف بررسي رابطهي عزت نفس و اضطراب اجتماعي با توجه به نقش واسطهاي بلوغ عاطفي در دانش آموزان دختر شهر يزد انجام شد. طرح پژوهش حاضر همبستگي از نوع تحليل مسير است. جامعه آماري شامل كليه دانشآموزان دختر پايه هفتم و هشتم دبيرستانهاي دوره اول يزد بود كه در سال تحصيلي 94-93 مشغول به تحصيل بودند. نمونه آماري شامل 261 دانشآموز دختر بود كه به شيوهي نمونهگيري خوشهاي انتخاب شدند. به منظور اندازهگيري متغيرهاي پژوهش از مقياس بلوغ عاطفي سينگ و بهارگاوا، مقياس عزت نفس روزنبرگ و مقياس اضطراب اجتماعي براي نوجوانان استفاده گرديد. نتايج تحليل مسير نقش واسطهاي بلوغ عاطفي در رابطه بين عزت نفس و اضطراب اجتماعي را تاييد كرد. همين طور، عزت نفس به طور مستقيم هم قادر به پيش بيني اضطراب اجتماعي بود. نتايج نشان ميدهد كه عزت نفس بالاتر منجر به بلوغ عاطفي بالاتر و اضطراب اجتماعي پايينتر ميشود.
This study aimed to examine the mediating role of emotional maturity in the relationship between self-esteem and social anxiety among female students in Yazd. The present study was the correlation study in the kind of path analysis. The population consisted of all seventh and eighth grade female students in high schools of Yazd city in the academic year of 2015-2016. The sample consisted of 261 female students who were selected by cluster sampling method. In order to measure the variables of this study, emotional maturity scale (Singh and BhargaOa, 1974) and Rosenberg`s self-esteem and social anxiety scale for adolescents were used. Path analysis results approved the mediating role of emotional maturity in relationship between self-esteem and social anxiety. Similarly, social anxiety was directly predictable by self-esteem. The results showed that higher self-esteem leads to greater emotional maturity and lower social anxiety.
خلاصه ماشینی:
"لذا با توجه به آنکه بر اساس شواهد تحقیقاتی عزت نفس از یک سو بر اضطراب اجتمـاعی و از سوی دیگر بر بلوغ عاطفی اثرگذار است و هچنین بلوغ عاطفی سازگاری و سلامت روانشـناختی را تحت تأثیر قرار میدهد، پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به ایـن سـئوال اسـت کـه آیـا بلـوغ عاطفی نقش واسطه ای در ارتباط بین عزت نفس و اضطراب اجتماعی نوجوانان دختر دارد؟ روش طرح این پژوهش از نوع همبستگی است .
Bardeen & Stevens ابزار اندازه گیری به منظور اندازه گیری متغیرهای پژوهش از مقیاس بلوغ عـاطفی سـینگ و بهارگـاوا١ (EMS٢)، مقیاس عزت نفس روزنبرگ (RSES٣) و مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان ٤ استفاده گردید.
Social Anxiety Scale for Adolescents نمره کل بلوغ عاطفی **٠/٨٧ **٠/٩٠ **٠/٧٣ **٠/٨٦ **٠/٦١ ١ **p>0/01 مقیاس عزت نفس روزنبرگ : این مقیاس در سال ١٩٦٥ توسط روزنبرگ ساخته شد و متشـکل از ١٠ ماده است که احساسات مثبت و منفی فرد درباره خودش را میسنجد.
مدل برازش شده نقش واسطه ای بلوغ عاطفی در رابطه بین عزت نفس و اضطراب اجتماعی نوجوانان دختر شاخص های کلی آزمون نیکویی برازش در مدل تحلیل مسیر نشان میدهد که مـدل از بـرازش خوبی برخوردار است .
به طور کلی نتایج این تحقیق نشان میدهد که عزت نفس هم به طور مستقیم و هـم از طریـق بلوغ عاطفی بر اضطراب اجتماعی نوجوانان تأثیر میگذارد، بنابراین ملاحظـه مـیشـود کـه یکـی از نیازهای اساسی افراد در زندگی نیاز به عزت نفس است که در رفتار نوجوانان بسیار مهم مـیباشـد، چرا که در سازگاری اجتماعی و عاطفی آنها مؤثر است و منجر به کاهش تـرس و اضـطراب آنهـا در موقعیت های اجتماعی میشود."