چکیده:
مقاله حاضر در پي بررسي مصرف فرهنگي طبقات و گروه هاي مختلف دانش جويان دانشگاه مازندران است. در بخش مباني نظري، از ديدگاه هاي پي ير بورديو استفاده شده است. تحقيق با روش پيمايش، با استفاده از ابزار پرسش نامه، و به شيوه نمونه گيري خوشه اي در بين 400 نفر از دانش جويان دانشگاه مازندران انجام گرفته است. نتايج حاكي از تاييد تاثير تمايز طبقاتي و تفاوت بين گروه ها در بعضي از ابعاد مصرف فرهنگي است، اما ضرايب هم بستگي پايين و هم چنين تفاوت غيرمعنادار در ساير ابعاد، سخن گفتن از نظريه طبقاتي در ايران يا حداقل در جامعه دانشگاهي ايران را با ترديد هم راه مي سازد. در واقع، نتايج تحقيق حاضر نتوانست به ارائه تبيين مناسبي از نظريه طبقاتي بودن مصرف فرهنگي بورديو منجر شود.
خلاصه ماشینی:
"خروجی آزمون t برای مقایسة میانگین ابعاد مصرف فرهنگی مجردان و متأهلان متغیر وضعیت فراوانی میانگین انحراف مقدار t سطح تأهل معیار معناداری مصرف مطالب مجرد 377 2/5062 0/6724 1/511 0/132 چاپ شده و ادبیات متأهل 42 2/3364 0/7930 فق مجرد 333 2/7681 0/7258 2/015 0/045 مصر موسیی متأهل 42 2/5327 0/6017 مصرف وسایل مجرد 337 2/3976 0/8658 /984 /326 فرهنگی متأهل 42 2/5387 0/9557 - 0 0 فان مجرد 337 2/8874 0/7538 2/386 /2 مصر رسه متأهل 42 2/6365 0/6271 0 0 0 مصف فاغت مجرد 335 2/4938 0/7204 3/089 0/003 ر ر متأهل ٤٢ ٢/٢٢٣١ ٠/٥٠٧٤ جدول بالا نشان می دهد بین مجردان و متأهلان در زمینة مصارف فرهنگی ، که مسـتلزم صـرف زمـان اسـت ، تفاوت معناداری وجود دارد.
همان طور که اشاره شد، نتایج پژوهش نشان می دهد متغیر پایگاه اجتمـاعی ـ اقتصـادی رابطـة معنـاداری بـا مصرف مطالب چاپ شده و ادبیات ، مصرف رسانه ، و مصرف فراغت ندارد و شـدت هـم بسـتگی آن بـا مصـرف موسیقی و مصرف وسایل فرهنگی نیز ضعیف است .
هم چنین نتایج تحقیـق حاضـر بـا بخـش هـایی از تحقیقـات لیـزاردو، چـان ، و گلدتورپ در زمینة رابطة پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی و جنسیت با مصرف فرهنگی هم خوانی دارد، اما بیش تـر بـا آلدرسون و دیگران در این نظر توافق دارد که مصرف فرهنگی مصرف کنندگان امروزی در چهارچوب تعداد کمی از الگوهای شناخته شده قرار می گیرد."