چکیده:
جدال 150 ساله مفاهیم مدرن سیاسی با مفاهیم سنتی، هنوز پایان نیافته است لذا انسان ایرانی معاصر، در هاج و واج رویآوری به این(مفاهیم مدرن) یا آن(مفاهیم سنتی) قرار دارد و از این رو، در حل دوگانگی حاکم بر حیات سیاسی- اجتماعی خود درعرصه مفاهیم، ناتوان مانده است. (مساله) چه باید کرد؟ در نیل به راه حلی در این زمینه، نحوه مواجهه عالمان دینی(سئوال اصلی) و در گام نخست، چگونگی روش بومی سازی عالمانی چون سیدجمالالدین اسدآبادی را مورد بررسی قرار میدهد. (سئوال فرعی) البته به نظر میرسد روش بومی سازی سیدجمال، با استدلال حفظ اصالت، متمرکز بر تحمیل معانی سنتی بر مفاهیم مدرن سیاسی است.(فرضیه)
برای پاسخ گویی به بخشی از سئوال اصلی و به منظورجواب دهی به سئوال فرعی و جهت سنجش فرضیه مذکور، ابتدا رهیافت سنتی عرضه میشود. البته این رهیافت از رهیافتهای رایج در روش شناسی علوم سیاسی نیست اما گمان ما بر این است که تنها رهیافتی است که بیشترین هم پوشانی را با روش بومی سازی مفاهیم مدرن سیاسی در نزد سیدجمال دارد. گام بعدی، استخراج مفاهیم مدرن سیاسی در گفتهها و نوشتههای سیدجمال و کشف مواجهه وی با این مفاهیم است. آزمایش درستی و نادرستی فرضیه، بخش پایانی مقاله را در برمیگیرد.
Not after 150 years, has the conflict between political modern concepts and traditional ones got over, therefore, for the contemporary Iranian people, once encountering with such concepts, nothing but confusion is resulted and they are impotent in solving the governing dichotomy on their socio-political life. What should be done? To achieve a solution in this context, the way how religious scholars exposure to this problem (the main question), mainly Seyed Jamal Asadabadi, with his localization methods, (Subsidiary Question) will be considered. It, of course, seems his method, based on maintaining authenticity, imposes the traditional meanings on modern political concepts. (Hypothesis)
So that the main question partially and, the subsidiary one totally to be answered and the hypothesis to be accessed, the traditional approach is going to be offered. Although this approach is not of the common approach in the methodology of political sciences, it, in our opinion, is the only approach that possesses most overlap with the localization method of modern political concepts in Seyed Jamal`s view. Extracting the modern political concepts in the sayings and writings of Sayed Jamal and discovering his way of encountering with these concepts is the next step taken in this paper and, at last, Correctness and incorrectness of the hypothesis will be tested.
خلاصه ماشینی:
سید جمالالدین اسدآبادی و روش شناسی بومی سازی مفاهیم مدرن سیاسی مرتضی شیرودی<FootNote No="2" Text="دانشجوی دکترای علوم سیاسی"/> <H1>چکیده</H1> جدال 150 ساله مفاهیم مدرن سیاسی با مفاهیم سنتی، هنوز پایان نیافته است لذا انسان ایرانی معاصر، در هاج و واج رویآوری به این(مفاهیم مدرن) یا آن(مفاهیم سنتی) قرار دارد و از این رو، در حل دوگانگی حاکم بر حیات سیاسی- اجتماعی خود درعرصه مفاهیم، ناتوان مانده است.
سید جمالالدین اسدآبادی، بومی سازی مفاهیم، مفاهیم مدرن، روششناسی مفاهیم انطباق سنجی دیدگاه سنتی و روش بومی سازی سیدجمال اسدآبادی دیدگاه سنتی بر بنیادی غیرتجربی استوار است و در آن، دین، مذهب و اخلاق( سنت) نقش کلیدی دارد به این معنا که در این دیدگاه، سنت عنصر بنیادین در حیات سیاسی- اجتماعی است و دانشها و گرایشها، زمانی از اصالت برخوردارند که ریشه در فرهنگ شرقی داشته و دارای وجه درونی باشد.
در تأکید و تأیید بیشتر بر این یافته، نخست میزان انطباق دیدگاه سنتی با تحمیل معنای سنت بر مفاهیم مدرن سیاسی از سوی سیدجمال مورد بررسی قرار میگیرد و سپس، نشانههای افزونتری از درجه همپوشانی روش بومی سازی مفاهیم مدرن سیاسی سیدجمال با مدرنیته و سنت ارائه می شود: تاریخ از مؤلفههای سازنده دیدگاه سنتی، تاریخگرایی است.
در کنار همریشگی دیدگاه سنتی و رویه سیدجمال در همه امور و نیز، در روش بومی سازی مفاهیم مدرن سیاسی، تفاوتهایی را هم میتوان در مقایسه آن دو با هم دریافت که به چند مورد آن اشاره می شود: علم تجربی سیدجمال، علم را در یک قالب کلی تعریف میکند تا حدی که در آن، هم علم تجربی جای میگیرد و هم علم دینی.