خلاصه ماشینی:
"انچه در این سطور ملاحظه خواهید فرمود،کنکاشی است در همین باب که تئاتر چرا و چگونه اینچنین اثر میبخشد،الهام میدهد و راه مینمایاند!ما فقط بحث و مطاله خود را بر روی گروه بازیگران و تهیه کنندگان متمرکز کردهایم ولی هرگز بدین معنا نیست که نمایشهای مدرسهای اثری بر روی تماشاگران ندارد،فرهنگ و تفکر ایجاد نمیکند،نشاط نمیبخشد،روح نمیآفریند،نقش سیاسی و تبلیغاتی و دینی ندارد و...
است،میتواند بخاطر هریک از این ابعاد،تیپ و یا قشری را جذب خود کند و متقابلا به سبب همین ویژگیها اثرات مختلفی ببخشد ولی باید دانست که این همه کارآیی و ثمربخشی مشروط به وجود سلسه جنبان این حرکت یعنی مربی است؛و آن هم کسی که به خوبی این وسیله پرثمر و این گوهر گرانبها را شناخته و طرز استفاده آن را بداند،و گرنه چگونه میتوان بر مرکب مراد سوار شد و دست به مطلوب یافت در حالیکه نه راه را میدانیم و نه چگونه رفتن را.
کارپذیری،مسئوولیتپذیری و ایفای نقش،روح آدمی را میپرورد،باعث رشد اجتماعی او میشود،قدرت روحی و شخصیتی به او میبخشد،اعتماد به نفس ایجاد میکند،موجب تقویت استعدادها و رشد آنها میشود،نوعی آرامش روانی برای فرد ایجاد میکند،تواناییهای فرد را به مربی معرفی میکند،استعدادهای کشف نشده را بروز میدهد،برای فرد اعتبار و شخصیت گروهی ایجاد میکند و خلاصه پاسخگوی بسیاری از نیازهای فرد میشود، آدمی همراه با کار و فعالیت و ایفای نقش ساخته میشود و این زمینه به خوبی در کار نمایش آموزشگاهی وجود دارد.
پارهای از این اثرات که از خلال فعالیتهای گروهی در کار تئاتر حاصل میشود،از این قرار است: سازگاری و تقویت نقش اجتماعی دانش آموزان یکی از خصوصیات انسان رشد یافته اجتماعی،برخورداری از روحیه تعاون و تعامل اجتماعی است."