خلاصه ماشینی:
"وقتی نوری از من جدا شد به این فکر میکردم که اگر محیط خانه و روحیه پدر و مادر در زمینههای تربیتی و اخلاقی با مدرسه هماهنگی نداشته باشند،کارهای ما تا چه اندازه میتواند مؤثر باشد؟آیا یک معلم میتواند با توجه به تعارض ارزشهایی که بین مدرسه و خانه وجود دارد به کار خود ادامه دهد؟شما برای رفع این مشکل چه توصیههایی پیشنهاد میفرمایید؟ بررسی مشکلات یادگیری دانشآموزان و نحوهء برخورد با آنها در شماره گذشته کدامین راه کدامین پاسخ مشکل دانشآموزی مطرح شده بود که در یادگیری دو ماده درسی ضعف نشان داده و معلم کلاس بدنبال راه حل آن میگردد.
اما یک معلم مسئول میاندیشد که آیا آنان ذاتا تنبل هستند؟آیا عقبماندگی ذهنی دارند؟ آیا دلشان نمیخواهد درس بخوانند؟آیا بعضی از دروس را متوجه نمیشوند یا همه (به تصویر صفحه مراجعه شود) ملوک خادمی آنها را؟وضعیت آنان در خانه چگونه است که تکلیفشان را انجام نمیدهند؟و بالاخره من بعنوان معلم با اینگونه دانشآموزان چگونه باید رفتار بکنم؟ آنچه مسلم است اینست که دانشآموزی که در مدرسه موفق نمیشود،با عدم رضایت والدین و معلمش مواجه میگردد،نه تنها والدین و معلمش از او ناخوشنودند بلکه نگرانی آنها غالبا بشکل غیر قابل مهار در میآید."