خلاصه ماشینی:
"وقتی نوری از من جدا شد به این فکر میکردم که اگر محیط خانه و روحیه پدر و مادر در زمینههای تربیتی و اخلاقی با مدرسه هماهنگی نداشته باشند،کارهای ما تا چه اندازه میتواند مؤثر باشد؟آیا یک معلم میتواند با توجه به تعارض ارزشهایی که بین مدرسه و خانه وجود دارد به کار خود ادامه دهد؟شما برای رفع این مشکل چه توصیههایی پیشنهاد میفرمایید؟ بررسی مشکلات یادگیری دانشآموزان و نحوهء برخورد با آنها در شماره گذشته کدامین راه کدامین پاسخ مشکل دانشآموزی مطرح شده بود که در یادگیری دو ماده درسی ضعف نشان داده و معلم کلاس بدنبال راه حل آن میگردد.
از این رو مهمترین هدف آموزشی اینست که مشکل اینگونه دانشآموزان از طرف معلم شناخته شده تا قادر به بازسازی رفتارها و ایجاد اشتیاق و رغبت در آنان بنماید و والدین اینگونه دانشآموزان را نیز راهنمایی کنند،البته تذکر این نکته ضروری است که دانشآموزان یک کلاس با توجه به استعدادها و تواناییهای متفاوتی که دارند یکسان یاد نمیگیرند و در یادگیری مطالب درسی شدت و ضعف نشان میدهند که امری طبیعی است و هیچگاه معلم نیز متوقع نیست که همگی با یکبار تکرار درس مطالب را یکسان بیاموزند،اما گاهی مشکلاتی سر راه یادگیری دانشآموز قرار میگیرد که یادگیری او را از روال عادی توانایی و استعداد او خارج کرده و ما شاهد عدم توجه به درس،عدم انجام تکالیف و نهایتا گرفتن نمرات کم و رد شدن پیاپی عدهای از دانشآموزان هستیم،در حالیکه یک دانشآموز عقبمانده یا کندذهن نیز نیستند."