چکیده:
هدف؛در این مقاله سعی شده به بررسی اهمیت و ضرورت شادی و نشاط از دیدگاه قرآن،روایات و تعالیم دینی پرداخته شود.روش؛روش تحقیق تحلیل اسنادی و کتابخانهای است.یافتهها؛1-چون دین از منبع لا یزال حیات سرچشمه میگیرد،پیام آن هم حیات واقعی است و تمام هستی از منظر دین در جنبش و حرکت و بالندگی است و این کاملا با شادابی و نشاط نوع بشر سازگار است.2-شادی،بر اساس ارزشها و اهداف مقدس قرآن،نشانهای از پیروزی موحدین بر مشرکین است.3-دینداری بر شادابی میافزاید و آدمی را از خمود و تنبلی رهانده،سرزنده و سرحال میسازد.4-نگرش قرآن به شادی،خوشحالی و سرور،نگرشی مثبت است و از مردم میخواهد که در بروز احساسات و عواطف خویش نسبت به امور مثبت،کنترل و مدیریت احساسات خود را با رعایت حد اعتدال در اختیار گیرند. 5-شادی به دو قسم پسندیده و ناپسند تقسیم میشود.نتیجهگیری؛1-اسلام به هیجوجه با شادی و نشاط مخالفتی ندارد و نیاز به شادی و نشاط نیازی غریزی است.بدون نشاط نه امور دنیوی انسان به انجام میرسند و نه امور اخروی.2-به تجربه ثابت شده شادی و نشاط،ماده اولیه تغییر جامعه و تحول و تکامل درونی انسانها است.در جامعه خوشحال و خرسند،تولید بهتر،اشتغال بیشتر و اقتصاد،سالمتر خوهد بود.
Aim: The aim of the article is to analyze the importance and necessity of Happiness and alacrity from viewpoint of Koran، Islamic traditions، and religious teachings. Method: The method of the research is document and archival method. Results: The results of the article are: 1- since Religion is derived from everlasting source of life، therefore presents a massage of the true life and all the universe is dynamic and coincident to alacrity and happiness of humans.2- happiness is a sign of monotheists dominance 3-to be religious makes a happy and cheerful man 4-koranic approach toward happiness is positive and advises people to manage and control their emotions and feelings in a positive and temperance manner.5- happiness is divided into two desired and undesired divisions. Conclusion: The results of the paper are as follow: 1- there is no disagreement between Islam and happiness and happiness is an inner need .2- happiness is the source of individual and social alteration and change. Better production، more employment and desired economy is observed in a happy community.
خلاصه ماشینی:
com مقدمه «شادی»ضرورتی است که به زندگی معنا میدهد و اصولا آفرینش جهان هستی و انسان به گونهای است که خودبهخود شادی و نشاط را برای آدمی فراهم میآورد و عواطف منفی مانند ناکامی،ترس و نگرانی را بیاثر میسازد.
مسئلهای که در این مجال قصد بررسی آن را داریم این است که آیا اسلام بهعنوان دین فطرت به تمام نیازهای طبیعی و فطری انسان از جمله شادی و نشاط توجه دارد و پیروان خود را به شادیهای مثبت و سازنده دعوت میکند؟از نظر اسلام چه عواملی باعث ایجاد شادی میشوند؟و...
(همان) این پدیده هرچنداز زوایای گوناگونی تعریف و تشریح شده است،ولی به اتفاق اندیشمندان یک ضرورت و نیاز اساسی انسان بهشمار میآید؛چه کسی را میتوان یافت که مدعی باشد نیازمند به شادی نیست؟اصلا اساس جهان هستی و پدیدههای آن به گونهای طراحی شدهاند که در آدمی شادی ایجاد کنند.
در جایی دیگر باز از رسول اکرم(ص) نقل شده است که:«ان فی الجنه دارا یقال له دارا الفرح،لا یدخلها الا من فرح یتامی المؤمنین»آنچه از این احادیث برداشت میشود این است که بین شاد کردن مؤمن و پاداش بهشت رابطهی معنیداری وجود دارد و خداوند برای کسانی که موجبات فرح و شادی بندگانش را فراهم میآورند امتیاز ویژهای قائل است.
قرآن در آیه فوق برخی عوامل شادی و نشاط را مخصوص مؤمنان دانسته است؛«بگو در برابر کسانی که بسیاری ازمواهب زندگی را تحریم میکردند ای پیغمبر چه کسی زینت و آرایش و زیباییهایی را که خداوند از درون طبیعت برای بندگانش بیرون کشیده، حرام کرده است.