چکیده:
هدف این مقاله،بررسی آثار استفاده از اینترنت بر دینداری کاربران است.در چارچوب نظری این نوشتار،با برگزیدن رویکرد تلفیقی و با بهرهگیری از«نظریه عمل»پیر بوردیو، تلاش شده است که مفاهیم و متغیرها،در قالب یک سازه نظری با یکدیگر تلفیق و به وسیله آن،«ساز و کار علی»پیونددهنده میزان و چگونگی استفاده از اینترنت،با میزان التزام به ابعاد و نشانههای دینداری ارائه شود.براساس چارچوب نظری،میزان التزام به ابعاد و نشانههای دینداری،به عنوان متغیر وابسته،تحتتأثیر استفاده از اینترنت است.
این تحقیق با روش پیمایش انجام شده و اطلاعات موردنیاز نیز با استفاده از پرسشنامه گردآوری شدهاند.جمعیت آماری این تحقیق،شامل دانشجویان دانشگاه دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی شهر قم است.از جمعیت آماری تحقیق،تعداد 433 نفر کاربر اینترنت با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب و اطلاعات موردنیاز تحقیق از آنها گردآوری شد.دادههای تجربی،با استفاده از روشهای تحلیل کمی(تک متغیره،دو متغیره و چند متغیره)تحلیل شد. برای پردازش و تحلیل اطلاعات از نسخه 61 نرمافزار SPSS استفاده شده است.
براساس نتایج به دست آمده،در بین کاربران اینترنت،میزان استفاده از اینترنت با هیچکدام از ابعاد و نشانههای دینداری،رابطهء معناداری ندارد؛اما نوع استفاده از اینترنت،رابطه معناداری با مقیاس کلی دینداری و برخی از ابعاد دینداری(عبادتها و احکام دینی)و نیز نشانههای دینداری دارد.در این میان،استفاده اطلاعاتی از اینترنت رابطه مثبت با دینداری دارد؛اما رابطهء استفادههای تفریحی و ارتباطی از اینترنت با میزان التزام به ابعاد و نشانههای دینداری منفی است.
خلاصه ماشینی:
"هدف این مقاله،بررسی آثار استفاده از اینترنت بر دینداری کاربران است.
بر میزان التزام به ابعاد و نشانههای دینداری را به صورت جداگانه،در بین کاربران اینترنت بررسی
توصیفی از میزان و نوع استفاده آنان از اینترنت و نیز وضعیت التزام آنان به ابعاد و نشانههای دینداری ترسیم میشود.
استفاده تفریحی از اینترنت با تمام ابعاد و نشانههای دینداری،دارای رابطه منفی است)؛
4. میزان التزام پاسخگویان به اعتقادات دینی،بیشتر از سایر ابعاد و نشانههای دینداری است.
اینترنت و استفاده تجاری از این رسانه،رابطه معناداری با متغیر میزان التزام دینی ندارد؛ 2.
5. بین استفاده اطلاعاتی،تجاری و ارتباطی از اینترنت با التزام به احکام دینی رابطه معناداری
همچنین رابطه متغیر میزان استفاده و التزام به عبادتها دینی در بین کاربران فاقد
براساس یافتههای تحقیق،نه صرف دسترسی به اینترنت،بلکه نوع استفاده از آن،رابطه معناداری با وضعیت التزام کاربران به ابعاد و نشانههای دینداری دارد.
آثار منفی بر میزان التزام به ابعاد و نشانههای دینداری دارد؛به بیان دیگر،هرچه نمره کاربر در
میزان التزام به ابعاد و نشانههای دینداری،متأثر از نوع استفاده از اینترنت متفاوت است.
نتایج تحلیل رگرسیونی،استفاده اطلاعاتی و علمی از اینترنت رابطه مثبت با میزان التزام به ابعاد و نشانههای گوناگون دینداری دارد؛اما استفاده ارتباطی و تفریحی از اینترنت،رابطه منفی با وضعیت
وبلاگ و چت)و ایجاد و گسترش شبکههای علمی در بین استادان و دانشجویان از راه قابلیتهای ارتباطی اینترنت:تحقق این امر،کارکردهای مثبت متعددی دارد که از جمله آنها میتوان به موارد
این نتایج به منظور آشنایی بیشتر با ابعاد رابطه اینترنت و دینداری،در بین گروههای مختلف اجتماعی."