چکیده:
میدهد و ضمن ارائه نگرشی متفاوت به آینده مفهوم سرقفلی در دوران فضای مجازی(عصر رایانه)،ضرورت تحقیقات و بررسی های جدید در این زمینه را الزامی میداند.موضوع سرقفلی در کشورهای بسیاری در سراسر جهان مورد بحث قرار گرفته است.حسابداری سرقفلی یکی از بحث برانگیزترین موضوعاتی بوده که منجر به تدوین استانداردهای حسابداری و ارائه متون پیشنهادی بسیاری توسط مراجع تدوین استاندارد و گروهای حرفهای مختلف در طول زمان گردیده است. تفاوت بین دیدگاههای مختلف یعنی حفظ معیارهای تجویزی شناخت از یک سو و نیاز به گزارش اطلاعات مفید از سوی دیگر،به بحث و جدلهای زیادی در موضوع سرقفلی منجر شده است. با پذیرش گسترده استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی به عنوان مجموعهای لازم الاجرا از قوانین حسابداری و گزارشگری در کشورهای 2Lبسیاری در سراسر جهان در سالهای اخیر و توافقاتی که میان هیئت استانداردهای بین المللی حسابداری و هیئت استانداردهای حسابداری مالی امریکا در راستای همگرایی و کاهش تفاوتهای میان استاندارد های دو مرجع صورت گرفته، علیرغم تفاوتهایی که هنوز در عمل قابل مشاهده است،به سمت حل این اختلافات و هماهنگی استانداردهای حسابداری سرقفلی در سراسر جهان پیش میرویم. این مقاله به بررسی رویه عمل حسابداری سرقفلی در کشورهای مختلف در گذشته و حال پرداخته،استانداردهای جدید هیئت استانداردهای بین المللی حسابداری و هیئت استانداردهای حسابداری مالی امریکا در حوزه سرقفلی را مورد توجه ویژه قرار
خلاصه ماشینی:
در سپتامبر 1891،این کمیته پیشنویس استاندارد شماره 22 تحت عنوان«حسابداری ترکیب واحدهای تجاری»را منتشر کرد که در آن سرقفلی ناشی از تحصیل را بعنوان مازاد قیمت خرید بر ارزشهای تخصیص یافته به خالص داراییهای تحصیل شده تعریف کرده و پیشنهاد می کرد که این سرقفلی به طور سیستماتیک در طی عمر مفید آن مستهلک شود[52].
خالص داراییهای واحد تحصیل شده طبق این استاندارد شامل بدهیهای احتمالی نیز خواهد بود،به این معنی که اگر ارزش منصفانه بدهیهای احتمالی تحصیل شده به صورت قابل اتکایی قابل اندازهگیری باشد،در تاریخ تحصیل باید بعنوان تخصیص بخشی از بهای تمام شده ترکیب تجاری شناسایی شود.
مطابق با این استانداردها،سرقفلی تنها در یک ترکیب تجاری بوجود آمده و مبلغ دفتری اولیه آن اساسا به طریقی مشابه با 3101 AASB ولی با یک تفاوت مهم بدست می آید و آن اینکه طبق 3 AASB بدهیهای احتمالی تحصیل شده باید به ارزش منصفانه آنها در تاریخ تحصیل هنگام محاسبه خالص داراییهای قابل شناسایی تحصیل شده در نظر گرفته شود.
در استاندارد حسابداری شماره 91 از این مجموعه با عنوان«ترکیب واحدهای تجاری»ذکر شده بود که در ترکیب از نوع تحصیل،هرگونه مازاد بهای تمام شده تحصیل نسبت به سهم واحد تحصیلکننده از ارزش منصفانه داراییها و بدهیهای قابل تشخیص در تاریخ انجام معامله باید به عنوان یک دارایی با نام سرقفلی شناسایی گردیده،به بهای تمام شده پس از کسر استهلاک انباشته و زیان کاهش ارزش انباشته منعکس شود.
طبق این استاندارد،هرگونه مازاد سهم واحد تجاری از خالص ارزش منصفانه داراییها و بدهیهای قابل تشخیص نسبت به بهای تمام شده تحصیل در تاریخ انجام معامله باید بعنوان سرقفلی منفی شناسایی گردد[1].