خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) نقد و بررسی نظریهء دورکیم دربارهء دین نمودهای لاهوتی و ناسوتی جهان محسن نریمانی *امیل دورکیم،در نظریهء جامعهشناسی دین،در جستجوی پاسخی به این پرسش اساسی بود که خاستگاه و کارکرد دین چیست؟ویدر جایگاه جامعهشناسی و با اتخاذ این دیدگاه روششناختی که هر امر اجتماعی صرفا با امر اجتماعی دیگر بررسی و تبیین میشود،این ادعا را مطرح کرد که اعتقادات دینی مخلوق فکر جمعی هستند و در نیروهای اجتماعی ریشه دارند و در واقع جامعه است که امور مقدس را از امور غیر مقدس جدا میکند.
دورکیم،برای تبین توتمپرستی،نخست دیدگاههایی که توتمپرستی را منتج از مذهبی بدوی میدانست کنار گذاشت؛مثلا دیدگاهی که توتمپرستی را ناشی از پرستش نیاکان میدانست یا تعبیری که پرستش حیوانات را نمود خاص جوامع بدوی میشمرد رد گردید او معتقد بود خاستگاه آغازین توتمپرستی همانا تشخیص امر لاهوتی است و امر لاهوتی نیرویی است که از خود اجتماع گرفته شده و بالاتر از همهء افراد است،اما این پرسش برای وی مطرح شده که چرا جامعه به موضوع پرستش و اعتقاد تبدیل میشود.
2. یکی از اشکالات روششناختی نظریهء دورکیم آن است که او تحلیل خود را بر دادههای مربوط به تعدادی از قبایل بومی استرالیا استوار ساخته است،اما آیا ویژگیهای دینی خاص را میتوان به همهء ادیان تعمیم داد و جوهر آن دین را برای تمامی ادیان عام دانست؟پاسخ منفی است؛زیرا برای تعیین ماهیت عمومی دین، بررسی دامنهء گستردهای از ادیان ضرورت دارد؛امری که در کار دورکیم مشاهده نمیشود."