خلاصه ماشینی:
"» (مقام معظم رهبری) مدخل با توجه به دیدگاههای بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهنمودهای مقام معظم رهبری در مورد ضرورت تحول در آموزش و پرورش،به دنبال تصویب ماده واحدهای در شورای عالی آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفت برنامهای تدوین کند که در راستای آن بتوان،خطمشیهای محتوایی تعلیم و تربیت کشور را بر مبنای نظام فکری و ارزشی اسلام و در جهت ارتقای کیفیت آموزش مشخص ساخت.
هدف از تولید برنامهی درسی ملی این است که مجموعهی جهتگیریها و اهداف محتوایی نظام آموزش و پرورش،در چارچوبی منسجم و مستند و مبتنی بر فلسفهی اسلامی تعلیم و تربیت با استفاده از تجارب همهی نظامهای تعلیم و تربیت کنونی،از دورهی پیش دبستانی تا پیشدانشگاهی،تعریف و تعیین شوند.
*ما با استفاده از تجربههای گذشته و با توجه به این که برنامهی درسی ملی برای نخستینبار در کشور در حال تولید است،باید چون مبانی فلسفی تعلیم و تربیت ما با مبانی رایج در دنیا کاملا تفاوت دارد، چارچوب،اهداف و رویکردهای ما هم به طور کلی متفاوت است برنامهای عملی و منسجم را تعریف میکردیم.
*آیا برنامهی درسی ملی،نسخهای جهانی و تحت حمایت سازمانهای بین المللی،همچون«یونسکو»است که در کشورهایی مانند استرالیا،انگلیس،کره،ژاپن و برخی کشورهای دیگر اجرا میشود؟از بحث علمی و فناوری و فرایند ظاهری آموزش که بگذریم،آیا این نسخهی جهانی و بین المللی با آموزش و پرورشی که مبتنی بر فلسفهی تعلیم و تربیت اسلامی است و شاخصهایی متفاوت چون بلوغ،جنسیت و مراحل رشد دارد، قابل انطباق است؟به عبارت سادهتر،چه تدبیری برای اسلایم و ایرانی شدن این برنامه اندیشیداید؟ *بررسی تطبیقی ما نشان میدهد که حدود 03 کشور دارای برنامهی درسی ملی هستند،اما چارچوب و هدف آن در این کشورها کاملا متفاوت است."