خلاصه ماشینی:
"در برنامهی درسی ملی،درمورد این حوزهها و نقش آنها در تحقق اهداف،بحث و درقالب بیانیههای حوزههای یادگیری،مطالبی ارائه شده است.
در برنامهی درسیملی،برای ارتقای کیفیت شیوههای یاددهی-یادگیری،نکاتیمطرح و رهنمودهایی ارائه شده است که تنها به چند نمونه ازآنها اشاره میکنیم: -باور به اینکه دانشآموز تابع و مقهور محیط نیست،بلکه اراده و اختیار دارد و میتواند خود را تغییر دهد.
-باور به اینکه محیط یادگیری منحصر به کلاس درسنیست و محیطهای یادگیری خارج از مدرسه همانند موزهها،پارکها،کانونهای فرهنگی،فضاهای اردوگاهی،مراکز صنعتی وکشاورزی و غیره نیز میتوانند به عنوان محیطهای یادگیریمورد بهرهبرداری قرار گیرند و به یادگیری تنوع و جذابیتبخشند -باور به اینکه متربی باید در فرایند یاددهی-یادگیرینقش فعال داشته باشد و دانشها،مهارتها،نگرشهای خودرا خود بسازد،نه اینکه به صورت فردی منفعل،فقط دریافتکنندهی دانش از معلم باشد.
در این فصل،رهنمودهایی برای اجرایشیوههای مطلوب ارزشیابی ارائه شده است؛ازجمله: -ارزشیابی در خدمت یادگیری است و یکی از اهدافمهم آن اصلاح و بهبود عوامل مؤثر بر فرایند یاددهی-یادگیریبه شمار میرود."