چکیده:
داستان کوتاه و زمان از جلوههای خلاقانه و جذاب در ادبیات جهانی است که ادبیات معاصر فارسی را نیز تحت تأثیر قرار داده و نویسندگان برجسته و آثار ارزشمندی در این حوزه پدید آورده است.اهمیت زمان و داستان تاحدی است که شما کمتر روزنامه، مجله یا نشریهای عمومی را میتوانید بیابید که در آن از این نوع ادبی اثری نباشد؛و این جدا از مجلات و نشریانی است که خاص این حوزه برای اهل فن منتشر میشوند. در حوزهء آموزش و پرورش نیز،داستاننویسی بنا به ماهیت خلاق خود،هنری است که میتواند به گونهای وسیع در تولید ادبیات آموزشی به کار گرفته شود و به ویژه در نشان دادن زوایای پنهان و آشکار تعلیم و تربیت جاری،ما را یاری کند.در واقع گوشهگوشهء فضاهای آموزشی ما،چه در اشیا و چه در آدمها سرشار از سوژهها و بهانههایی است که میتوان از آنها«بنمایه»های داستانی آفرید و براساس آنها داستانهای تأثیرگذاری خلق کرد. در میان داستان معاصر،به چهرههای معلم- داستاننویس برجستهای برمیخوریم که ازاین نکته به خوبی آگاه بوده،از آن استفاده کرده و آثاری باارزش پدید آوردهاند؛جلال آل احمد و محمود کیانوش(به جز شعر)،ازاین زمرهاند. داود غفارزادگان نیز معلمی است که دراین حوزه تجربههای گرانباری را از سرگذرانده است؛به ویژه که در آثار او علاوه بر فضای آموزشی،انقلاب و دفاع مقدس نیز جایگاه درخوری یافتهاند.در سالگرد انقلاب اسلامی،به سراغ غفارزادگان رفتیم تا واسطهای شویم برای انتقال دیدگاههای او در عرصهء داستاننویسی،به شما همکاران معلم و به ویژه به آن دسته از معلمان که خواندن رمان و داستان در سبد مطالعهشان جایی دارد و چه بسا علقهء نوشتن نیز دارند.امید است این گفتوگو بتواند در تحرک بخشیدن به این دستهء اخیر مؤثر واقع شود.در ادامهء گفتوگو نیز داستان«ما سه نفر هستیم»را از نویسنده میخوانیم.رشد.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) *گفتوگو:معلمی و داستاننویسی در گفتوگو با داود غفارزادگان اشاره داستان کوتاه و زمان از جلوههای خلاقانه و جذاب در ادبیات جهانی است که ادبیات معاصر فارسی را نیز تحت تأثیر قرار داده و نویسندگان برجسته و آثار ارزشمندی در این حوزه پدید آورده است.
در سالگرد انقلاب اسلامی،به سراغ غفارزادگان رفتیم تا واسطهای شویم برای انتقال دیدگاههای او در عرصهء داستاننویسی،به شما همکاران معلم و به ویژه به آن دسته از معلمان که خواندن رمان و داستان در سبد مطالعهشان جایی دارد و چه بسا علقهء نوشتن نیز دارند.
اما بهطور کلی میتوان گفت،از زمانی که نهضت ترجمه در دورهء قاجار شروع شد-که هزار و یکشب هم همان زمان ترجمه شد-و ایرانیها با رفتوآمد به غرب و خواندن کتابهای ترجمه شده،با دنیای مدرن آشنا شدند، داستاننویسی هم-به معنی امروزی-کمکم در کشور باب شد که تا امروز پیوسته روبه گسترش بوده است.
شما کدام آدم برجستهای را در وادی ادبیات سراغ دارید که مدتی گزارش به آموزش و پرورش نیفتاده و معلمی نکرده باشد!چند جلد از بهترین کتابهای آل احمد حاصل تجربیات معلمیاش است!صمد بهرنگی هرچه داشت از معلمی داشت!چند تا از داستانهای کوتاه درخشان گلشیری یادگار دورهء معلمیاش است!ابوتراب خسروی،نویسندهء توانای معاصر،معلم است و آقای امین فقیری و خیلیهای دیگر.
بعد از انقلاب،بر فعالیت در این رشته افزود و آثار بسیاری پدید آورد که پارهای از آنها جوایز متعددی را نصیب نویسنده کرده است،از جمله: -جایزهء بیستسال ادبیات داستانی برای مجموعهء«ما سه نفر هستیم»."