چکیده:
جشنوارهء بینالمللی فیلمهای آموزشی در سال 1342 آغاز به کار کرد و پس از انقلاب اسلامی با عنوان«جشنوارهء بینالمللی فیلم رشد»همچنان ادامه یافت.شما آگهی برگزاری چهلمین دورهء آن را در پشت جلد شمارهء 2 این مجله مشاهده کردید.جشنوارهء چهلم در شامگاه جمعه هفتم آبانماه 89 طی مراسمی در سینما فلسطین تهران آغاز به کار کرد و تا جمعه 14 آبان به کار خود ادامه داد.بنا به اظهارات آقای حمید رضا کفاش،دبیر جشنواره(و معاون سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی)در جشنوارهء امسال علاوه بر ایران،کشورهای فرانسه، آلمان،انگلستان،سوئد،نروژ،فنلاند،آمریکا،کانادا،هلند،استرالیا،اسپانیا، هند،آفریقای جنوبی،لهستان،مجارستان،مکزیک،بلژیک،بلاروس،کره، هنگ کنگ،صربستان،ونزوئلا،پرتغال،اتریش،لتونی،یونان،لبنان،پرو و کلمبیا شرکت کردند.آمار فیلمهای رسیده و انتخاب شده نیز از سوی آقای کفاش به این شرح اعلام شد:فیلم ایرانی:1001 فیلم(737 فیلم آزاد، 72 فیلم از سوی فرهنگیان،192 فیلم از سوی دانشآموزان)و فیلمهای خارجی 357 فیلم(325 فیلم آزاد و 32 فیلم دانشآموزی)که جمعا 1352 فیلم میشود. به مناسبت برگزاری چهلمین جشنواره،نشریهای در میان حاضران و مدعوین توزیع شد که در آن ابعاد مختلف جشنواره مورد بحث و گفتوگو قرار گرفته بود که از جمله مطالب قابلتوجه در آن،یکی گفتوگو با آقای مهدی مختاری رییس هیئت انتخاب جشنواره و گفتوگوی دیگر با آقای امیر هاشمی مسئول کمیتهء علمی جشنواره بود.نظر به اینکه نشریه مزبور در تعداد بسیار محدود و فقط برای شرکتگنندگان در مراسم اختتامیه در نظر گرفته شده بود و دسترسی به آن برای همگان فراهم نبود،ما متن دو گفتوگوی مزبور را برای آگاهی علاقهمندان به جشنوارهء فیلمهای رشد از نظرتان میگذرانیم.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) چهلمین جشنواره احسان هوشیار گفتوگو با سید امیر هاشمی، مسئول کمیتهء علمی و مهدی مختاری رئیس هیئت انتخاب جشنوارهء فیلم رشد اشاره جشنوارهء بینالمللی فیلمهای آموزشی در سال 2431 آغاز به کار کرد و پس از انقلاب اسلامی با عنوان«جشنوارهء بینالمللی فیلم رشد»همچنان ادامه یافت.
رشد (به تصویر صفحه مراجعه شود) گفتوگو با سید امیر هاشمی *اهداف کمیتهء علمی و نقش آن در برگزاری جشنوارهء رشد چیست؟ *جشنوارههای دنیا را اگر بخواهیم تقسیمبندی کنیم،عمدتا دو نوع جشنواره داریم.
بنابراین من احساس میکنم الان وقت آن است که ما به عنوان کمیتهء علمی جشنوارهء چهلم،این نوید را به جامعهء فرهنگی خودمان بدهیم که سینمای آموزشی یک واقعیت و نیاز است و باید به آن وفادار باشیم و بگردیم به دنبال شاخصها و معیارهایی که این نوع سینما را تعریف کند.
این هم گفتنی است که جشنواره به نوبهء خودش توانسته است در برههای از زمان مسئولان را دور هم جمع کند و این تعامل که مسئولان در جشنی دور هم جمع میشوند،باعث میشود دوستان رسالتهای خود را مرور کنند و این باور که از فیلم بهعنوان ابزار آموزشی استفاده کنیم،نهادینه شود.
*چه راهکاری را برای دورههای بعدی جشنواره پیشنهاد میکنید؟ *به نظر من سواد رسانهای یک علم تبیین شده است که هم مدیران و هم سیاستگذاران باید از این ابزار به نحو احسن (به تصویر صفحه مراجعه شود) استفاده کنند و لازمهاش این است که مدیران نسبت به آن اشراف لازم را پیدا کنند."