چکیده:
توسعه مبتنی بر دانش مستلزم هماهنگی نظام آموزش عالی با تحولات مبتنی بر دانش در نظام اشتغال است. با توجه به اینکه سازکار بازار به دلایلی نمی تواند هماهنگی لازم و کافی را بین این دو نظام برقرار کند، دخالت دولت اجتناب ناپذیر است. هدف این مقاله ارایه الگویی برای هماهنگ سازی آموزش عالی با تحولات مبتنی بر دانش در نظام اشتغال توسط دولت در آینده است، این کار بر پایه روش تحلیل داده- ستانده صورت گرفته و کارکرد الگوی به دست آمده با استفاده از داده های سرشماری سال 1385 و اهداف رشد برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بررسی شده است. نتایج نشان می دهد که در حال حاضر، هماهنگی لازم بین نظام آموزش عالی ایران و تحولات نظام اشتغال ایران وجود ندارد. در مجموع تحلیلهای نظری و تجربی حکایت از آن دارند که می توان بر پایه اهداف جزیی رشد اقتصادی، رشد بهره وری و گسترش فعالیتهای مبتنی بر دانش در نظام اشتغال، اهداف جزئی پذیرش دانشجو در نظام آموزش عالی را تعیین کرد.
خلاصه ماشینی:
هدف اين مقاله ارائه الگويي براي هماهنگ سازي آموزشعالي با تحولات مبتني بر دانش در نظام اشتغال توسط دولت در آينده است ؛ اين کار بر پايه روش تحليل داده- ستانده صورت گرفته و کارکرد الگوي به دست آمده با استفاده از دادههاي سرشماري سال ١٣٨٥ و اهداف رشد برنامه پنجم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران بررسي شده است .
جدول١- دسته بندي خلاصه شده از گروههاي عمده فعاليت ، شغل و رشته تحصيلي گروههاي عمده رديف رديف گروههاي عمده شغلي رديف گروههاي عمده تحصيلي فعاليت قانونگذاران ،مقامات عالي رتبه 1 کشاورزي 1 1 علوم تربيتي ومديران 2 شيلات 2 متخصصان = دانشکاران 2 علوم انساني و هنر علوم اجتماعي ، بازرگاني 3 معدن 3 تکنيسين ها 3 وحقوق 4 صنعت ساخت 4 کارمندان امور اداري و دفتري 4 علوم ، رياضيات و محاسبات 5 برق، آب و گاز 5 کارکنان خدماتي و فروشندگان 5 مهندسي ، توليد و ساخت کارکنان ماهر کشاورزي، 6 ساختمان 6 6 کشاورزي و دامپزشکي جنگلداري خدمات فروش و صنعتگران وکارکنان مشاغل 7 7 7 بهداشت و رفاه (بهزيستي ) تعمير مربوط هتلداري و متصديان ماشين آلات و 8 8 8 خدمات رستوران دستگاهها حمل و نقل و 9 9 کارگران ساده 9 نامشخص و اظهارنشده ارتباطات 10 خدمات مالي 10 ساير و اظهار نشده مستغلات، اجاره و 11 فعاليتهاي کسب وکار 12 خدمات عمومي 13 آموزش 14 بهداشت خدمات اجتماعي و 15 فرهنگي 16 ساير فعاليتها با توجه به اين دسته بندي، ماتريس ضرايب فني (A) اشاره شده در قسمت ١، يک مـاتريس ١٦×١٦، بردار تقاضاي نهايي (Y) يک بردار١×١٦، ماتريس نيروي انساني هر واحـد توليـد (l) يک ماتريس قطري ١٦×١٦و ماتريس ضرايب شغلي (N) يک ماتريس ١٦×١٠ خواهند بود.