خلاصه ماشینی:
"از آنجایی که ماهیت و چگونگی استفاده از دریاها برای انواع کشتیها متفاوت از یکدیگر است،بدین لحاظ مسئله کشتیرانی و عبور از مناطق مختلف دریایی و همچنین عملیات مرتبط با کشتیرانی کشتیهای جنگی از دغدغههای مهم کشورهاست که پرداختن به جنبههای مختلف حقوقی آن از اهمیت ویژهای برخوردار است لذا در این نوشتار سعی بر این است تا با عنایات به کنوانسیون مختلف حقوق دریاها و همچنین معاهدات بینالمللی و قواعد عرفی به جنبههای مختلف این بحث بپردازیم.
saes hgih این کنوانسیون نیز میباشد1(آزادی کشتیرانی2-پرواز3-تعبیه کابل زیرآبی و خطوط لوله4و آزادی ماهیگیری5تنها ماهیگیری در این منطقه در صلاحیت دولت ساحلی قرار گرفته ولی آزادیهای دیگر برای کلیه دولتها وجود دارد هر چند این آزادیها در مقایسه با آزادیهای دریای آزاد محدودترند،در خصوص آزادی کشتیهای جنگی در استفاده از مسیرهای دریایی که از محدوده منطقه انحصاری اقتصادی میگذرد هیچگونه شک و تردیدی وجود ندارد6و در کل به نظر میرسد که مقررات فوقالذکر به طور معقول برای تضمین کشتیرانی بدون وقفه دولتهای دیگر(حتی برای کشتیهای جنگی)در منطقه انحصاری اقتصادی دولت ساحلی کافی است اما حقوق کشتیهای جنگی چیست؟آیا ناوهای جنگی میتواند دست به مانور دریایی بزند و یا تمرین سلاح کنند؟مانورهای دریایی و تمرین تسلیحات بدونشک جزء انواع استفادههای از دریا مرتبط با کشتیرانی هستند،ولی در مورد این که اینگونه«استفاده قانونی بینالمللی»تا چه حدی مرسوم بوده است و همینطور درباره انطباق آنها با کنوایسیون 1982 به خصوص ماده 88 که مقرر میکند دریای آزاد باید برای مقاصد صلحآمیز محفوظ بماند اختلاف وجود دارد."