خلاصه ماشینی:
"ایشان در جواب به این پرسش که آیا دین به معنای رابطه انسان و خداوند است و کاری به امور معیشت و زندگی مردم ندارد، میگوید: هنگامی که منابع اساسی دین اسلام (کتاب و سنت) را بررسی میکنیم، درمییابیم که دین، حقوق خداوند بر انسان، حقوق انسان بر انسان، حقوق حاکم بر محکوم و بالعکس و ...
وی در پاسخ به این سؤال که رابطه دین با علوم انسانی چگونه است، میگوید: دین برای پیریزی و پدیدآمدن علوم خاصی نیامده است؛ بلکه مفاهیم و شیوههایی کلی را برای اصل کسب علم و دانش و آگاهی وضع کرده است.
ایشان در برابر این پرسش که آیا از منابع فقهی میتوان قاعدهای فقهی به نام عدالت استخراج کرد، پاسخ میدهد: از آنجا که مفهوم عدالت، مفهومی نسبی است، باید روی مصادیق بحث کرد، زیرا آنچه من مثلا به لحاظ مبنای فکری عدل میبینم ممکن است شما ظلم ببینید."