چکیده:
پایاننامههای تحصیلی و طرحهای پژوهشی،به منزلهء نمونههای مهم پژوهشهای علمی،زمانی مفید واقع میشوند که نتایج و یافتههای آنها به صورت مکتوب در اختیار دیگر محققان،پژوهشگران، و علاقهمندان به موضوع موردنظر قرار گیرد و به نوعی گزارشی از آنها تهیه شود.مقاله حاضر،ضمن بیان اهمیت گزارش تحقیق و انواع آن به بررسی نحوهء ارائه گزارش از پایاننامهها و طرحهای پژوهشی حوزهء کتابداری و اطلاعرسانی میپردازد.در خاتمه،برای اجرای هر چه بهتر این امر پیشنهاداتی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"جهت بررسی وضعیت نحوهء ارائهء گزارش از طرحهیا پژوهشی حوزهء کتابداری و اطلاعرسانی از طریق مکاتبه و مصاحبه با معاونت پژوهشی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری،معاونتهای پژوهشی دانشگاهها و دانشکدههای دارای تحصیلات تکمیلی گروه کتابداری و اطلاعرسانی،و نیز اعضای هیأت علمی این گروهها اطلاعاتی گردآوری شد که در جدول 2 منعکس شده است.
در مورد نحوهء ارائه گزارش طرحهای پژوهشی اعضای هیأت علمی گروههای کتابداری و اطلاعرسانی،یافتهها نشان داد که 001 درصد این گروهها بایستی پیشرفت فعالیت تحقیقاتی خود را به صورت گزارش پیشرفت روند کار و 78/5 درصد به صورت گزارش مفصل ارائه دهند و تنها 73/5 درصد جهت تسویه حساب و اتمام کار ملزم به چاپ مقاله یا گزارش فشرده از طرحهای تحقیقاتی خود هستند.
بنابراین،چنین به نظر میرسد که حال که از سوی گروههای آموزشی و معاونتهای پژوهشی دانشکدهها و دانشگاهها و در سطحی بالاتر معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجباری برای استخراج مقاله از پایاننامهها و طرحهای پژوهشی صورت نگرفته است،دانشجو یا عضو هیأت علمی نیز به دلایلی تمایلی به انجام این امر ندارد.
همچنین،در مورد طرحهای پژوهشی از آنجایی که توسط اعضای هیأت علمی گروههای آموزشی انجام میگیرد و توسط داورانی در معاونتهای پژوهشی دانشکده و دانشگاه داوری میشود و به طور حتم از بار علمی بالایی برخوردار است،بهتر است از سوی معاونت پژوهشی تسویه حساب نهایی طرح منوط به چاپ مقاله از آن قرار گیرد."