چکیده:
انفورماتیک اجتماعی به مطالعهء بین رشتهای و نظامبندی اطلاق میشود که در آن ابعاد اجتماعی فنآوریهای اطلاعات و ارتباطات و تعاملات آنها با محیطهای سازمانی و فرهنگی مدنظر قرار میگیرد. این مقاله نقطهء آغازی است برای پژوهشهای انفورماتیک اجتماعی و دانشپژوهانی که از نظریهها و مفاهیم آن آگاهی ندارند.بخش نخست مقاله به رابطه میان پژوهش و انفورماتیک اجتماعی اشاره دارد.سپس به تعریف انفورماتیک اجتماعی و روشها و نمادهای پژوهش انفورماتیک اجتماعی میپردازد.در بخش پایانی مقاله ارزش انفورماتیک اجتماعی مطرح شده است.
خلاصه ماشینی:
"به طور مثال، وقتی گفته میشود که اینترنت جامعه را تغییر شکل خواهد داد به چه معنی است؟مردم چقدر از ارتباط راه دور3استفاده میکنند و چگونه امور ارتباطات راه دور روش کار ما را متحول میسازد؟آیا اساسا افزایش استفاده از رایانهها و حضور اینترنت،ثبتنام در دانشکده و دانشگاهها را کاهش میدهد؟چگونه وب روشهای کاوش یا استفاده از اطلاعات پزشکی را تغییر میدهد؟این پرسشها نمونهای از مبحث روبه گسترش در مورد روشهایی است که در آن،نظامهای رایانهای محور اصلی هستند.
برخی نمونهها عبارتند از: *چگونه میتوان معنی دسترسی به اینترنت را با روشهایی که به کاهش فاصلهء دیجیتالی کمک میکند بهتر درک کرد؟ *تأکید بر ابزارهای جنگی که ICT های پیشرفته استفاده میکنند،چه وقت سبب بروز جنگ بیشتر و در چه شرایطی سبب کاهش درگیری میشود؟ *سازمانها چگونه میتوانند به طور مؤثری از شبکههای رایانهای استفاده کنند و متخصصان خود را در اطلاعات مهم پروژههای گرانقیمت مشارکت دهند؟ * ICT تا چه حد توسعه یافته است که بتوانند به دفاتر بدون کاغذ کمک کند؟ *چه موقع میتوان ICT را در کلاس درس جایگزین وسایل سنتی از قبیل کتابهای درسی کرد و در چه زمانی چنین جایگزینیهایی گرانقیمت و از نظر آموزشی دردسرزا هستند؟ دلیل اینکه اغلب پیشگوییها در مورد آثار اجتماعی ICT و نتایج آن نادرست تلقی میشود این است که آنها برمدلهای ادراکی بسیار ساده شده استوارند یا -------------- (1).
پژوهشهای تجربی در مورد انفورماتیک اجتماعی نشان داده است که بسیاری از اشکال ICT مثل گرهها،محاسبات ساختاری،و سیستمهای کنترل ساخت اغلب به هم مرتبطند و یا تغییر شکل پیدا میکنند تا به روشهای جدید از آنها استفاده شود."