چکیده:
آیین یهود نیز مانند هر دین دیگری جنگ را بسان واقعه انکار ناپذیر حیات بشر قلمداد کرده و ابعاد این واقعیت را کاویده و کوشیده است تا در سایه درنگ درخور توجه دانشوران شریعت موسوی ضوابط و مرامنامه روشنی از اقدام بدان و راهبری جنگ به دست دهد. در این راستا هلاخاهای مربوط به ملحمت میصوا رخ نموده است.ملحمت میصوا یک جنگ واجب یهودی است که هدف از آن استمرار حاکمیت بنی اسرائیل بر ارض موعود و دفاع از کیان یهود است.اما تجربه برقراری حکومت و استقرار پادشاهی از سویی و مواجهه دانشمندان یهودی با ساختارهای حکومتی نوین از سوی دیگر مسئله جنگ مشروع با عنوان ملحمت رشوت را زمینهساز شد.ملحمت رشوت به پادشاه اجازه میدهد تا جنگ توسعهطلبانه یهودی که جنبه دفاعی ندارد را با آرمان گسترش جغرافیا یا اعتلای حاکمیت یهود آغاز کند و تا تسلیم دشمن یا نابودی او ادامه دهد.
Judaism like any other religion considers war as an undeniable fact in human life . Analyzing different aspects of this fact and taking into consideration the views of Jewish scholars ، it seeks to present clear principles for the legitimacy of war and its leadership. In this process، Halakhah relevant to MalhamatMiswa has occurred. MalhamatMiswa is an obligatory war in Judaism whose objective is continuation of the domination of Children of Israel on the Promised Land and defending the Jewish integrity. However، the experience of establishment of a monarchical government on the one hand، and confrontation of Jewish scholars with modern governmental systems on the other hand paved the way for the raising the issue of a legitimate war known as MalhamatRashwat. MalhamatRashwat prescribes for the king to wage a Jewish expansionist war rather than a defensive war، with the aspiration of making geographical expansion or promoting the rule of the Jews . It may continue as long as the enemy is surrendered or destroyed.
خلاصه ماشینی:
"Summer 2010 مبانی مشروعیت جنگ در یهودیت،"ملحمت میصوا"و"ملحمت رشوت" محمد رضا برته* چکیده آیین یهود نیز مانند هر دین دیگری جنگ را بسان واقعه انکار ناپذیر حیات بشر قلمداد کرده و ابعاد این واقعیت را کاویده و کوشیده است تا در سایه درنگ درخور توجه دانشوران شریعت موسوی ضوابط و مرامنامه روشنی از اقدام بدان و راهبری جنگ به دست دهد.
41در ضمن بحثی درباره این آیه تورات،در تلمود آمده است:«اگر کسی دیگری را تهدید کرد که مرتکب یکی از محرمات مصرح در تورات شود یا کشته شود،آن شخص باید مرکتب حرام شده و جان خود را حفظ کند».
مسائلی مانند اینکه یمزان تهدید از سوی قوم مهاجم باید چه مقدار باشد تا پادشاه بتواند به جنگ اقدام کند؟البته تلمود متعرض این مسئله شده و چنین میگوید: اگر اجانب(در روز شنبه)شهرهای اسرائیل را محاصره کنند،اذنی برا بنی اسرائیل وجود ندارد تا به جنگ با ایشان بشابند یا هر اقدام دیگری انجام دهند که شنبه را بیحرمت سازد.
آنچه از جمعبندی اقوال مذکور و نیز آرای متأخرانی چون این میمون و یوسف قارو،13 بهدست میآید،این است که بدون آگاهی از قصد قطعی مهاجم،نمیتوان به دفاع منجر به قتل یا ملحمت میصوا(جنگ دفاعی)اقدام کرد.
در میشنه تو را چنین آمده است: در ملحمت رشوت پادشاه را واجب است که پیش از جنگ دشمن را به صلح فراخواند، اگر دشمنان پیشنهاد صلح را بپذیرند و خود را در عمل به قوانین هفتگانه نوحی64متعهد بدانند،دیگر نباید کشته شوند و باید به انقیاد درآیند؛چراکه مکتوب است:74و اگر تو را جواب صلح بدهد و دروازهها را برای تو بگشاید،آنگاه تممی قومی که در آن یافت شوند،به تو جزیه دهند و تو را خدمت نمایند."