خلاصه ماشینی:
"کلی بودن ابزار منطق میتواند از این جهت باشد که این مهارت هم در زندگی فردی انسان و هم در زندگی اجتماعی او،و به سخن دیگر در تمام مراحل و مراتب فکری،یعنی مرتبه ادبی و احساسی،مرتبه خطایی و اقناعی،مرتبه جدلی و الزامی و مرتبه علمی و برهانی،میتواند سودمند و کارآمد باشد.
اما حقیقت آن است که علم منطق در تمام مراتب اندیشه بشر کارآمد است و به انسان مهارتی عمومی میدهد؛چه در مرتبه تفکر ادبی و احساسی که انسان در پی تحریک احساسات و عواطف برای ایجاد علاقه به چیزی یا نفرت از چیزی است،و چه در مرتبه تفکر خطابی و اقناعی که در پی قانع کردن توده مردم دربارهء دیدگاهی است،گرچه در اندازه یک تصدیق ظنی باشد،و چه در مرتبه تفکر جدلی و الزامی که در پی ملزم ساختن دیگری به پذیرش قطعی سخن خویش است،گرچه از راه دلیل واقعی آن نباشد،و چه در مرتبه تفکر برهانی و علمی که در پی اثبات حق و واقع از راه دلیل واقعی آن است."