خلاصه ماشینی:
"به این معنا که همانند قوهء قضائیه،نهاد اصلی دادرسی و اجرای عدالت در نظام جمهوری اسلامی،که باید با احترام به قوانین و حدود دیگر قوا به این با توجه به اینکه رئیس جمهوری دارای دو شأن ریاست قوهء مجریه و اجرای قانون اساسی میباشد و این دو شأن در یک نفر جمع است، نمیتوان دو شخصیت مستقل مطابق با دو شأن یاد شده برای رئیس جمهوری قائل شد و برخی اقدامات رئیس جمهوری را در راستای شأن ریاست قوهء مجریه و برخی را در راستای شأن مسئولیت اجرای قانون اساسی دانست وظیفهء خود را در مقابل هر شخص،نهاد و قوهای عمل کند و این امر سبب از بین رفتن استقلال مطلق قوا میشود و گاه اصل تفکیک قوا فدای اجرای وظیفه اصلی و مهم این قوه برای حفظ مصلحت کشور میشود؛(3)و مانند قوهء مقننه، نهاد اصلی وضع قوانین،که باید مطابق با نیازهای جامعه در جهت پیشبرد اهداف نظام انجام وظیفه کند و از این طریق میتواند استقلال مطلق قوا را مخدوش کند و آنها را مجبور به اجرای قوانین وضع شده توسط خود کند؛قوهء مجریه نیز نهاد اصلی اجرای قوانین و مهمترین نهاد اجرایی کشور است که باید حافظ اجرای قانون اساسی در همهء قوا باشد و با حفظ حدود دیگر قوا و احترام به استقلال آنها و وظایفشان این امر را پیگیری کند.
با این اعتبار،هر قوه،مسئول اجرای قانون اساسی در حیطهء خود است و رئیس جمهوری به عنوان در صورت عدم اجرای اصلی از اصول قانون اساسی،پس از تفسیر شورای نگهبان و عدم توجه به اخطار و تذکر رئیس جمهوری،پیگیری امر از طریق رهبری بر عهدهء رئیس جمهوری است؛و همان طور که رهبر در صورت عدم اجرای قانون اساسی توسط رئیس جمهوری در قوهء مجریه از او جواب میخواهد،به صورت مستقیم یا با مشورت و توضیح رئیس جمهوری در مورد اصول اجرا نشدهء قانون اساسی در دیگر قوانین اقدام خواهد کرد عالیترین مقام اجرایی کشور حق دارد بر اجرای قانون اساسی در همهء قوا نظارت کند و در قبال عدم اجرای قانون اساسی در دیگر قوا پس از مسئولان آنها،ایشان جوابگو است."