چکیده:
در این مقاله پس از مقدمهای کوتاه،واژه کاوی اخلاق،حرفه،تعریف اخلاقیات،اخلاق جهانی،اخلاق حرفهای و حاکمیت اخلاق حرفهای مورد بررسی قرار میگیرد و براساس آن به اهمیت و ضرورت اخلاق حرفهای در سازمان پرداخته میشود. سپس بر مبنای دیدگاههای اخلاقی و آثار آن در سازمان،مفهوم و محتوای آنها به اختصار بیان میشود،در نهایت آثار سازمانی و فراسازمانی اخلاق حرفهای مورد بررسی قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
"حاکمیت اخلاق حرفهای حاکمیت اخلاق حرفهای،منافع زیادی برای سازمان از بعد داخلی از جنبههای بهبود روابط،افزایش جو تفاهم و کاهش تعارضات،افزایش تعهد و مسئولیتپذیری بیشتر کارکنان و کاهش هزینههای ناشی از کنترل دارد و از دیدگاه مسئولیت اجتماعی نیز از راه افزایش مشروعیت سازمان و اقدامات آن،التزام اخلاقی در توجه به اهمین ذینفعان،افزایش درآمد،سودآوری و بهبود مزیت رقابتی، و...
ضرورت اخلاق حرفهای در سازمان یکی از عمدهترین دغدغههای مدیران کارآمد در سطوح مختلف،چگونگی ایجاد بسترهای مناسب برای عوامل انسانی شاغل در تمام حرفهها است تا با حس مسئولیت و تعهد کامل به مسایل در جامعه و حرفه خود،به کار بپردازند و اصول اخلاقی حاکم بر شغل و حرفه خود را رعایت کنند.
امروزه اصول اخلاق حرفهای یک پیششرط در مدیریت سازمانها محسوب میشود اگر بپذیریم که کارکردهای مدیریت در معنای واقعی مرتبط با مسئولیت و مسئولیتپذیری است و مسئولیت را از پایبندی به رعایت اصول اخلاقی منبعث بدانیم به این اصل اساسی میرسیم که اخلاق حرفهای یک دانش است که باید بر مبنای یک سیرت منطقی و عقلانی ایجاد پشتیبانی شود.
آثار سازمانی و فراسازمانی اخلاق حرفهای اخلاق حرفهای میتوان پیشبینیپذیری بنگاه را افزایش داده و آن نیز موجب اعتماد اصیل،راسخ و پردامنهای نسبت به سازمان گردد و سازمان با اتکاء به اعتماد در جذب منابع مالی و اعتبار موفق گردد،انگیزش درونی و پایداری را در کارکنان و مدیران ایجاد نماید،منابع انسانی متخصص را جذب کند،با افزایش مزیت رقابتی به جایگاه انحصاری در بازار دست یابد،با اصلاح و تهذیب فرهنگ سازمانی انرژی منفی ناشی از معضلات اخلاقی را مهار کند و تنشهای سازمانی را به نحو اثربخش مدیریت شود."