چکیده:
یکی از بلاهای اجتماعی، جرائم و جنایاتی است که از دست برخی از افراد انسان سر
میزند و موجب تضییع حقوق دیگران و جسارتی به آنها شود. بدیهی است سکوت و بی
تفاوتی در برابر این بلای ویرانگر، خود نوعی ظلم پذیری و بیتفاوتی بر جانی و ظالم
به حساب میآید لذا هیچ آئین و مسلکی روی خوشی به جرم و جنایت نشان نداده است و
اسلام که آئین حیات بخشی بشری است، در برابر این آفت به هر نوع از آن موضعگیریهای
لازم و به جا را به عنوان قانون مجازات انجام داده است و آیات مشتمل بر احکام و
دستورهای کیفری و جزائی را در متن قرآن گنجانده است و تفسیر و تفصیل آن را به
پیامبر که خود مجری نیز میباشد واگذار نموده است. ما در این مقاله که مکمل مقاله
قبلی در رابطه با برگزیدهای از طرح آیا ت الاحکام جزائی قرآن مجید میباشد ضمن
اشاره به مواردی از جنایاتی که جزاء و کیفر دارد اما در قرآن ذکر نشده و به سنت
واگذار گردیده آیاتی را که رسما جرائم را ذکر کرده و احکام کیفری آن را نیز
اجمالا بیان نموده بررسی کرده و اقوال و آراء و برداشتهای فقهاء و مفسرین شیعه و
سنی به عنایت با احادیث و روایات را ذکر نموده و مشت نمونه خرواری از طرح را در این
مقاله گنجانده، امید است برای خوانندگان مفید واقع شود.
خلاصه ماشینی:
"در این آیه نیز مانند سایر آیات جزائی اجمال و ابهاماتی وجود دارد اولا، موضوع قذف با رمی بیان شده است و رمی معنای عامی دارد که با نسبت دادن سرقت، کفر، شرب خمر و غیره نیز سازش دارد منتها محققین رمی به معنی زنا را از قرینه مرمی که محصنات باشد استخراج نموده و ثانیا، جزای آن را در صورت عدم اثبات هشتاد تازیانه ذکر کرده و هشتاد تازیانه کیفر قذف و نسبت زنا میباشد، به عبارت دیگر از جزاء، پی به ماهیت جرم بردهاند و الا حکم رمی ظهور در قذف ندارد ابهام و اجمال دیگر آن کهایه موضوع قذف محصنات یعنی زنان پاکدام را مورد حکم قرار داده است، در حالیکه فقهای اسلام چه شیعه (محقق حلی، همان، ج 4، ص 162) و چه سنی (ابن قدامه، 1400 ق، ج 8 ، ص220) میگویند: قذف اعم است از این که زن یا مرد را به زنا یا به لواط نسبت دهند که سنت مفسر و مبین این اجمالها میباشد یعنی ظاهر آیه آن است که قاذف مرد فرض شده و مقذوف زن، در حالیکه قذف توهین بزرگ و نسبت ناروائی است که از هر کس سر بزند این کیفر را پی خواهد آمد."