چکیده:
ابنسینا نخستین موجود عالم را عقل اول می¬داند که بر اساس قاعدۀ الواحد از واجب الوجود صادر شده است و به واسطۀ جهات و اعتباراتاش سبب پیدایش موجودات پس از خود می¬گردد. ابنعربی اساس دیدگاه ابنسینا در مورد صادر نخست و چگونگی توجیه کثرات (یعنی قاعدۀ الواحد) را نمی¬پذیرد. وی بر اساس مشاهدات ومکاشفاتاش صدور کثرات را به اسما و صفات الاهی مستند می-کند. از نظر او نخستین موجود عالم تجلی اسم الاهی «الرحمن» است که در خود دارای تمام کثرات عالم می¬باشد و با سریان و انبساط خود سبب ظهور آنها می¬گردد. ملاصدرا، متأثر از ابنعربی، نخستین موجود عالم را تجلی حق تعالی می¬داند. دیدگاه ملاصدرا در این مورد با ابنعربی دارای این تفاوت است که او جریان صدور کثرات پس از عقل اول را به گونهای مغایر با ابنعربی به تصویر می¬کشد. از نظر او کثرات نه بهواسطۀ نکاح و توالد مراتب هستی، بلکه به خاطر جهات و اعتباراتی که در عقول وجود دارد به وجود می¬آیند.
Ibn Sina considers the first being in the world to be the first intellect، which issues from the Necessary Being on the basis of the principle، ‘Only one issues from that which is one in all respects’، and through the different aspects of which all other beings come into existence. Ibn ‘Arabi rejects the basis of Ibn Sina’s theory of the first emanation، which is the above mentioned principle، and his method of justifying multiplicity. Rather، on the basis of mystical insight he attributes the emanation of multiplicity to the Divine Names and Qualities. In his view the first being in the world is the manifestation of the Divine Name ‘al-Rahman’ (the All Merciful)، which contains within itself all of the multiplicity of the world، and through its extension and unfolding (sarayan wa inbisat) is the cause of their manifestation. Mulla Sadra، who was influenced by Ibn ‘Arabi، considers the first being of the world to be the manifestation of the Divine Reality. However، Mulla Sadra’s perspective is different from that of Ibn ‘Arabi in the way that he describes the unfolding of multiplicity after the first intellect. As he sees it، multiplicity is not a result of the veils of the levels of being but springs from the various aspects which exist in the intellects.