چکیده:
هر چند در دوران مدرن اغلب بر تفاوت اخلاق از سیاست تاکید شده است، اما با بازگشت جدی دین به عرصه سیاست جهانی، رویکرد به اخلاق در سیاست دوباره مطرح شده است. در اندیشه اسلامی، اخلاق و سیاست ارتباط فراوانی دارند. ارتباط اخلاق و سیاست از دیدهای گوناگونی مطرح شده است که هر کدام از این دیدها بر مبانی خاصی مبتنی است. نوشتار حاضر می کوشد مبانی اخلاق سیاسی را در اندیشه سیاسی اسلام بررسی کند. این مبانی در سه محور عمده معرفت شناسی، هستی شناختی و انسان شناختی مورد بررسی قرار گرفته اند.
Ethics and its teachings is one the main basis of the permanence of social life and a suitable interaction between its members. The amount of obedience of citizens and politicians from ethical teachings and rules، called ‘political resource’ in civil and social literature، has a great effect on the stability of the form of social life in different societies. A great deal of the classical political and philosophical teachings in the East and the West depend on improving the ethical structures of the societies. Scholars and different theoretical schools of the main birthplace of thought and wisdom in the West، the Ancient Greece، paid a special attention to ethical teachings. The great Divine and monotheistic religions of the East realizes the purification of human’s souls and correction of their ethics to achieve felicity in this and the next life as the most important matter. On the other hand governing human’s social system، called ‘politics’، has a deep-rooted relation with regulating society’s ethical system and structure.
Islamic and Greek theosophists categorize ‘ethics and politics’، which are both related to action، as a practical theology and investigate their role in the stability of social life. Ethics and politics are theoretically two important fields which complete each other in regulating human’s social relations. Since political acts and decisions are along with judiciousness، gaining benefit and reducing detriments، the relation between ethics and politics is struggled. The history of political ethics shows that this struggle and opposition between the two usually ends up to the benefit of politics and to the detriment of ethical values. This article tries to briefly and comparatively study the above mentioned issues in the field of philosophy of politics and especially the classical philosophy of politics، and exactly study religious and Islamic teachings to understand the relation between ethics and practical politics.
خلاصه ماشینی:
اخـلاق و سياسـت از لحـاظ نظري دو مقولۀ مهم ، مکمل و مرتبط در تنظيم روابط اجتماعي انسان هـا هـستند، امـا از آنجا که ساحت عمل سياسي و تصميم گيري در عرصۀ سياست با مصلحت انديـشيهـا، جلب منافع و دفع مضار همراه است رابطه اخلاق و سياست با چالش روبه رو ميشود و تا جايي که تاريخ تحول هاي سياسـي اجتمـاعي بـشر گـواهي مـيدهـد، ايـن چـالش و تعارض يا تزاحم به طور معمول به سود سياست و به ضـرر ارزش هـاي اخلاقـي خاتمـه يافته است .
آقـاي مکـين تـاير (Macintyre) در دو جلد کتاب با عنـوان اخـلاق و سياسـت (Ethics and Politics) کـه اخيـراً به وسيله دانشگاه کمبريج منتشر شده کوشيده است تا با عاريت گرفتن از آموزه هاي فلـسفه سياسي کلاسيک به ويژه نظرات و انديشه هاي ارسيلو و آکوئيناس (انديشمند پرآوازه جهـان مسيحيت در قرن سيزدهم ميلادي )، رابطه اخلاق و سياست را با نگرشي فلسفي ـ سياسي مورد مداقه و مطالعه قرار دهد (٦٤ - ٣ :٢٠٠٦ ,Macintyre).
البته همان گونه که گفته شـد شـرايط آغاز دوران جديد در غرب و وضعيت فلورانس ، زمامداران و شهرياران حاکم بر ايتاليـا، در شکل گيري افکار و انديشه هاي وي درباره اخلاق و سياست به طور کامل مؤثر بود ( Kessler ١٥ - ١٠ :١٩٩٨ ,and skinner) ماکياولي به ظاهر با آموزه هاي آيين مـسيحيت دربـاره اخـلاق فردي مخالفت نمي کرد اما مي کوشيد اين آموزه ها را در سياست عملي ناکارامد و گاه مضر به حفظ و صيانت از قدرت سياسي معرفي کند (٦٦ :٢٠٠٣ ,Machavelli).