چکیده:
این مقاله سعی در ارائه یافته های پژوهشی در زمینه بررسی عوامل اثربخشی سازمانی مدرسه و عوامل اجتماعی آموزشی موثر بر آن دارد. تحقیق از نوع پیمایشی و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه اثربخشی سازمانی مدرسه بالدوین1 (S E Q,1993،1998) است. این تحقیق مطالعه موردی معلمان دبیرستانهای دولتی دخترانه و پسرانه شهرضا در سال تحصیلی 85-1384، است. دادههای پژوهش پس از جمعآوری به منظور کدبندی و تحلیلهای آماری از نرم افزار SPSS.13 استفاده میکند. روشهای آماری شامل تحلیل یک متغیره و دو متغیره توصیفی و تحلیل استنباطی خواهد بود. نتایج تحقیق معرف این است که میزان اثربخشی سازمانی مدرسه به میزان زیاد ارزیابی شده و نشاندهنده این است که عوامل یازده گانه اثربخشی به ترتیب اهمیت عبارت است از: رهبری آموزشی اثربخش، فضای مثبت مدرسه، فراوانی ارزیابی و کنترل موفقیت دانش آموزان، تاکیدات روشن و شفاف علمی، مشارکت معلمان در تصمیم گیریهای مدرسه و فعالیتهای آموزشی، حداکثر فرصتهای یادگیری، انتظارات زیاد آموزشی، محیط امن و منظم مدرسه، رشد حرفه ای معلمان، تاکید بر مهارتهای اساسی و ضرورت التزام و وجود ارتباط بین خانه و مدرسه.یافته های پژوهش بیانگر این است که ویژگیهای چهارگانه معلمان (شامل جنس، سن، سنوات شغلی و تحصیلات) در اثربخشی سازمانی مدارس تاثیری ندارد. نتایج تحلیل عاملی تحقیق بازگو کننده این است که یازده عامل در یک عامل قابل ادغام است که آن عامل را می.توان شاخص اثربخشی سازمانی مدرسه نامید و این نتایج در راستای تحلیل مفهومی و نظری بالدوین است.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیق معرف این است که میزان اثربخشی سازمانی مدرسه به میزان زیاد ارزیابی شده و نشاندهنده این است که عوامل یازده گانه اثربخشی به ترتیب اهمیت عبارت است از: رهبری آموزشی اثربخش، فضای مثبت مدرسه، فراوانی ارزیابی و کنترل موفقیت دانش آموزان، تأکیدات روشن و شفاف علمی، مشارکت معلمان در تصمیم گیریهای مدرسه و فعالیتهای آموزشی، حداکثر فرصتهای یادگیری، انتظارات زیاد آموزشی، محیط امن و منظم مدرسه، رشد حرفه ای معلمان، تأکید بر مهارتهای اساسی و ضرورت التزام و وجود ارتباط بین خانه و مدرسه.
سامونس 3 و همکاران (1995: 110) مشخصات اثر بخشی سازمانی مدارس را در یازده حوزه اصلی معرفی میکنندکه عبارت است از: رهبری حرفهای، تأکید بر اهداف مشترک و مشخص، محیطهای مساعد یادگیری، تأکیدات و تمرکز در خصوص تدریس و یادگیری، تدریس هدفمند، انتظارات متعالی، نظارت و کنترل پیشرفته، حمایتها و تقویتهای مثبت، مسئولیت پذیری دانشآموزان، روابط میان خانه و مدرسه، سازمان یاد گیرنده بالدوین (1993و1998) نیز به تنظیم و طراحی پرسشنامه ای برای سنجش - Kyriakides 2 - Jong - Sammons اثربخشی سازمانی مدارس پرداخته که دارای 67گویه است و به سنجش یازده بعد اثربخشی مدرسه می پردازد: 1)رهبری آموزشی اثربخش (توجه به میزان اهمیت نقش مدیران در فراهم کردن زمینه های اثربخشی مدرسه) 2)تأکیدات روشن و شفاف (وجود تأکیدات مشخص در زمینه اهداف، وسائل، سیاستها و روشهای اجرایی، و روشهای ارزیابی در مدرسه) 3)محیط امن و منظم (توجه به محیط مدرسه به عنوان فراهم کننده مناسب موقعیت اثربخشی مدرسه، فعالیتهای آموزشی معلمان و دانش آموزان بدون محیطی امن و منظم عملیاتی و اثربخش نخواهد بود.